Trosbekendelsen Tekst

Trosbekendelsen tekst

Trosbekendelsen blev skrevet i det 4. århundrede efter Kristus. Trosbekendelsen handler om troen på Gud, og den bliver ofte brugt som et udtryk for den kristne tro. I denne artikel vil vi give dig en guide til trosbekendelsen, så du kan lære mere om, hvad den indeholder. Vi vil også diskutere nogle af de problemer, som trosbekendelsen har medført gennem tiden.

Trosbekendelsen blev oprindeligt skrevet på latin. Denne udgave af trosbekendelsen er dog ikke den eneste, der findes i dag. Der findes mange forskellige udgaver af trosbekendelsen, som alle indeholder de samme elementer. De fleste udgaver af trosbekendelsen består af 12 linjer, men der findes også udgaver, der er kortere eller længere.

Trosbekendelsen Hele Teksten

Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.

Vi tror på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber.

Vi tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.

Vi tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv.

Trosbekendelsens betyding

Trosbekendelsen begynder med troen på Gud. Der står: “Jeg troede på Gud, Fader almægtig, himmelsk og jordisk skaber.” Dette udsagn er meget kort, men det siger meget om troen på Gud.

Trosbekendelsen fortsætter med troen på Jesus Kristus. Der står: “Jeg troede på Jesus Kristus, hans enbårne søn, vor herre.” Dette udsagn fortæller os, at troen på Jesus Kristus er grundlæggende for trosbekendelsen.

Trosbekendelsen slutter med troen på Helligånden. Der står: “Jeg troede på den hellige ånd.” Dette udsagn understreger, at troen på Helligånden er lige så vigtig som troen på Gud og Jesus Kristus.