
Når Formel 1 går i gang med den europæiske del af 2025-sæsonen, vil sportens strategi for alternative brændstoffer spille en central rolle i bestræbelserne på at opnå net-zero inden 2030.
I år vil 37 bio-drevne lastbiler sørge for transporten af udstyr til arrangementerne. Derudover vil et bæredygtigt og centralt energisystem forsyne pit- og paddockområderne, mens F2- og F3-mesterskaberne fortsætter med at køre på 100% avanceret bæredygtigt brændstof, før Formel 1 selv skifter til bæredygtigt brændstof i 2026.
Implementering af Bæredygtige Løsninger
Den første af de ni europæiske løb, Emilia-Romagna Grand Prix, vil benytte et lav-kulstof energisystem i paddockområdet, hvilket forventes at reducere de tilknyttede kuldioxidudledninger med cirka 90%. Det nye system, som leveres af Formel 1-partneren Aggreko, er blevet testet med succes under de seneste løb i Østrig, Ungarn og Italien, hvor der blev opnået betydelige reduktioner i kulstofaftrykket i paddocken, pit-lane og teknisk center.
Den centrale energiløsning vil samle energiforsyningen i ét område, drevet af vedvarende kilder som hydrobehandlet vegetabilsk olie (HVO), solpaneler og batterilagringssystemer. Dette vil fjerne behovet for, at Formel 1, de 10 F1-teams og FIA skal bruge deres egne generatorer. Udover reduktionen af kulstof gennem vedvarende energikilder vil færre generatorer på stedet også mindske transportemissionerne.
DHL’s biofuel-lastbiler vil igen være en del af transporten i Europa, hvilket giver Formel 1 en yderligere bæredygtig driftsmulighed med alternative brændstoffer. I 2023 førte brugen af biofuel-lastbiler til en gennemsnitlig reduktion af logistikrelaterede emissioner med 83% sammenlignet med traditionelle brændstoffer. I år vil DHL igen bruge 37 lastbiler til transporten.
I begyndelsen af sæsonen har F2- og F3-bilerne skiftet til Aramcos 100% avancerede bæredygtige brændstof, efter at de tidligere kørte på 55% bæredygtigt brændstof. Dette skifte sker forud for Formel 1’s egen overgang til bæredygtigt brændstof i de nye hybridmotorer, der debuterer næste år.
Overgangen til 100% avancerede bæredygtige brændstoffer er en nøglekomponent i sportens strategi for alternative brændstoffer, og det har også en bredere indvirkning på bilindustrien, da brændstoffet udviklet af Formel 1 kan anvendes i almindelige biler uden ændringer, hvilket giver en bæredygtig løsning af global betydning.
Samarbejdet om bæredygtig luftfart med DHL og Qatar Airways har reduceret de relaterede emissioner med mere end 8.000 ton CO2e. Formel 1’s strategi for alternative brændstoffer er afgørende for sportens fortsatte indsats for at reducere kulstofemissioner. Sidste år investerede Formel 1 betydeligt i bæredygtigt luftfartbrændstof (SAF), hvilket resulterede i en anslået 80% reduktion i de relaterede kuldioxidudledninger per flyvning sammenlignet med konventionelt luftfartbrændstof.
Ellen Jones, leder af ESG i Formel 1, udtalte: “Det er utrolig spændende at se, hvordan vores strategi for alternative brændstoffer giver betydelige kulstofreduktioner i den europæiske sæson og fremover. Vi er på rette spor til at blive net-zero inden 2030, og det er nye teknologier og innovationer som disse, der vil hjælpe os med at nå vores mål.”
Hun tilføjede: “Samarbejdet med vores partnere samt alle vores teams og FIA viser, at sporten kan vokse bæredygtigt, uden at det går ud over vores præstationer