På trods af, at Lawrence Strolls team forbedrede sig markant i vinterpausen, har Aston Martin indrømmet, at deres seneste opdateringer endnu ikke har givet de ønskede resultater.
Jordeffektbilerne forbliver relativt nye for alle hold. Som et resultat kan hakkerækkefølgen i Formel 1 ændre sig dramatisk uge efter uge.
Hold kan opleve hurtige udsving i præstationer, der går fra at være helte til at stå over for udfordringer på kort tid.
Som en del af Aston Martins udviklingsprogram blev afgørende opdateringer introduceret, herunder en ny frontvinge i Barcelona og modificerede justeringer af bunden og sidepuderne i Canada.
Holdet stod over for flere udfordringer i Spanien på grund af vejret og en kvalifikationshændelse, der beskadigede Fernando Alonsos bil. På trods af reparationer forårsagede højbelastningspakken ustabilitet under løbet.
Aston Martin viste lovende præstationer i Canada, men efterfølgende løb i Østrig, Silverstone og Ungarn blev stadig mere udfordrende. Holdet benægtede ydre begrænsninger og så det som et internt anliggende.
Alonso er utilfreds med midtsæsonens dækskift i F1
Derudover er Fernando Alonso utilfreds med Formel 1’s midtsæsonændring i dækkonstruktionen fra Pirelli.
Under et interview med medierne delte Alonso sit perspektiv på regelændringer midt i en sæson.
“I sport, du ved, du skifter bolde midt i tennisturneringen eller sådan noget, og det er, hvad der sker, når vi skifter dæk her, vi ændrer reglerne midt i et F1 verdensmesterskab,” sagde Alonso.
Udover nye opdateringer blev nykonstruktion også implementeret under det britiske Grand Prix som en sikkerhedsforanstaltning for højhastighedskredsløb, da den nuværende generation af biler allerede havde nået deres forventede downforce-niveauer for sæsonen.
Alonso mener, at Aston Martin og Red Bull har været de mest berørte af ændringen siden dens introduktion, og han finder, at den nuværende konkurrenceorden er “unormal”.
Dette er ikke det første tilfælde af midtsæsonændringer, der påvirker hold. Sidste år udstedte FIA et teknisk direktiv for at reducere den foreslåede effekt, hvilket i høj grad påvirker Ferrari.
På trods af de øgede downforce-niveauer har Pirellis seneste design vist sig at være vellykket indtil videre, uden at der er rapporteret strukturelle fejl ved højhastighedskredsløb.
Ifølge Alonso bliver Aston Martin nødt til at analysere de faktiske konsekvenser af ændringen, før de kommer til nogen endelige konklusioner om, hvorvidt det har påvirket deres tempo negativt.