DBU styrker fodboldfællesskaber: Fem ud af ni regionale centre på plads

Den historiske satsning Hele Danmarks Klubhus, der har til formål at fremme dansk fodbold, er nu ved at tage form på alvor. I de seneste uger har Dansk Boldspil-Union (DBU) indgået aftaler med Vejen, Silkeborg og Guldborgsund kommuner om oprettelsen af tre nye regionale fodboldcentre. Den seneste aftale blev underskrevet i Nykøbing Falster.

Tidligere på året blev der også indgået en aftale med Aalborg Kommune, og da et fodboldcenter i Høje Taastrup allerede er en del af DBU Campus, er der nu indgået aftaler for fem af de planlagte ni centre, som skal findes rundt omkring i landet.

Styrkelse af Trivsel Gennem Fodbold

Dette markerer en vigtig milepæl i DBU’s program, der har til hensigt at styrke børns og unges trivsel gennem et legende fodboldmiljø og stærke fællesskaber. De regionale fodboldcentre vil fungere som mødested for klubber, skoler, institutioner og lokalsamfund, hvor børn, unge, frivillige, trænere og ledere kan deltage i aktiviteter og udvikling med fodbolden i centrum.

Byggeriet af de nye centre i Vejen og Silkeborg forventes at begynde i efteråret 2026, og begge anlæg skal stå færdige i løbet af 2027. Etableringen af centrene er muliggjort af en betydelig donation fra Den AP Møllerske Støttefond, der har doneret 200 millioner kroner, mens DBU bidrager med 20 millioner.

DBU’s formand udtrykker stor tilfredshed med den positive udvikling og ser de regionale centre som fundamentet for Hele Danmarks Klubhus. Det er en klar indikation på den store opbakning til visionen om at skabe stærkere fællesskaber for børn og unge gennem fodbold. Centrene skal åbne op for lokalsamfundet og styrke trivslen blandt børn og unge.

I Guldborgsund Kommune ser man frem til at bringe Hele Danmarks Klubhus tættere på lokale fællesskaber og skabe nye muligheder for børn og unge. Også i Jylland er der glæde over fremdriften, hvor der allerede er underskrevet aftaler med borgmestre i Vejen og Silkeborg.

Med mere end halvdelen af de regionale centre på plads, fortsætter arbejdet for at få de resterende aftaler på plads. Der sigtes efter at indgå aftaler for fodboldcentre i blandt andet Odense, Rønne, København og Holstebro i 2026.

De regionale fodboldcentre er en af de tre centrale søjler i DBU’s program, der også inkluderer oprettelsen af DBU Campus og udviklingsprogrammet Fremtidens Fodboldklubber. Disse initiativer har til formål at forbedre rammerne for børns trivsel og udvikling i klubberne.

I alt er der blevet rejst cirka 1,4 milliarder kroner til Hele Danmarks Klubhus, som har fået støtte fra flere store fonde og virksomheder. DBU udtrykker stor taknemmelighed over for alle de samarbejdspartnere, der bidrager til dette ambitiøse projekt inden for dansk fodbold.