
I 1971 blev der afholdt en etapeafslutning i det daværende Jugoslavien, nærmere bestemt i Ljubljana, men det var først i 1994, at Giro d’Italia for første gang nåede sin målstrækning i det uafhængige Slovenien, som blev selvstændigt den 25. juni 1991. Den 12. etape startede i Bibione og sluttede i Kranj efter en strækning på 204 kilometer.
Giro d’Italia og den Slovenske Cykelscene
På grund af de politiske spændinger i Balkanregionen var forholdet mellem Italien og Slovenien præget af en vis distance, men de slovenske cykelfans bød Giro-karavanen velkommen med begejstring og råbte “Živel Giro! Živelo Kolesarstvo!” – en hyldest til både Giroen og cykelsporten, som vi i dag ser oftere.
Etapen blev afgjort i en spændende spurt mellem to venner fra Vicenza, Andrea Ferrigato og Fabio Baldato. Ferrigato formåede at komme først over målstregen, hvilket han senere udtrykte beklagelse over, da han holdt om sin ven. Baldato, der nu er sportsdirektør for den slovenske stjerne Tadej Pogačar, viste sin sportsånd ved at sige, at han ville have været mere skuffet, hvis han havde tabt til en anden.
I dag er der mange slovenske ryttere i cykelverdenen, men i 1994 deltog der kun én – Valter Bonča fra Amore & Vita. Desværre gik det ikke som ønsket for Bonča på denne historiske hjemmeturné. Han kom til skade i fodretningen i Ajdovščina, hvilket efterlod hans landsmænd i chok. Senere punkterede han lige før Ljubljana, og denne uheldige dag vil han huske, men med glæde for at forlade Slovenien.
Giro d’Italia har siden sin debut i Slovenien haft en betydelig indflydelse på den lokale cykelsport, og i dag er der en stigende interesse for professionel cykling blandt de slovenske befolkning. Med flere talentfulde ryttere, der nu gør sig bemærket på den internationale scene, ser fremtiden lys ud for cykelsporten i Slovenien.