Vognmænd forbereder sig på protester, der har til formål at blokere indkørslerne til nøglemotorveje, der fører til København med hundredvis af lastbiler den 15. maj. De planlagte vejspærringer kommer, da transportbranchen står over for stigende omkostninger og regulatorisk pres, og chaufførerne håber at gøre opmærksom på deres bekymringer.
Omfanget af de kommende vejspærringsprotester organiseret af vognmænd i Danmark er stadig uklart, da den oprindelige organisationskomité er opløst, og der er rejst bekymringer om lovligheden af demonstrationerne.
Ifølge en pressemeddelelse udsendt torsdag havde udvalget intet andet valg end at nedlægges på grund af politiets bestræbelser på at forhindre demonstrationen i at finde sted ad lovlige midler. Erklæringen nævner politiets brug af ethvert tilgængeligt smuthul og lov til at hindre demonstrationen som årsag til udvalgets opløsning.
Mandagens protester forventes at forårsage forsinkelser og mulige omveje for chauffører i området, og myndighederne opfordrer til forsigtighed og planlægning af alternative ruter. Politiet vil sætte yderligere styrker ind for at overvåge protesten på berørte ruter i København og omegn.
Råd til vognmænd om at protestere lovligt
Den danske regering og venstrefløjspartierne har godkendt en politisk aftale om at øge omkostningerne for vognmænd, der bruger benzin- eller dieseldrevne lastbiler på specifikke danske veje, herunder alle offentlige veje, inden 2030. Tiltaget sigter mod at reducere udledningen af drivhusgasser pr. 70 procent i 2030. Vejafgiften vil være baseret på CO2-udledning med lavere satser for grønnere køretøjer.
Det nyligt foreslåede skattesystem har foranlediget dannelsen af “Vejskatteudvalget”-protesten, med demonstrationer planlagt i hele Danmark. Fjerntliggende vejtransportvirksomheder forventes at blive hårdest ramt af afgiften pr. kilometer.
Dansk Erhverv og ATLs brancheforeninger rådede tidligere på ugen demonstranter til at være civile og undgå aktiviteter, der ville bringe negativ presse på dem.
Jesper Kronborg, repræsentant for Dansk Erhverv, sagde, at ulovlige aktiviteter eller ulydighed ikke ville gavne branchens budskab eller det tidligere arbejde, der allerede var udført.
I en udgivet erklæring var ATL imod kilometerafgiften, men slog til lyd for lovlige og demokratiske midler til at bekæmpe den. Brancheorganisationerne advarede mod at deltage i Vejskatteudvalgets blokadedemonstration, der har til formål at “lukke landet ned” ved at spærre motorvejene.