Tilmeldte studerende på Danmarks videregående uddannelser stiger med 2 procent

Stock Photo, tags: studerende på videregående uddannelser - upload.wikimedia.org

I år er antallet af studerende, der er optaget på de videregående uddannelser steget i Danmark, og beløber sig til 61.382 nye studerende baseret på Uddannelses- og Forskningsministeriets data. Dette tal er to procent højere i forhold til sidste år.

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund udtrykte sin tilfredshed med stigningen, især i den post-pandemiske æra.

“Præcis hvad det er for en tendens, der slår igennem, tror jeg helt ærligt, at det er for tidligt at sige. Vi ved, at corona har sat sig i en ændret adfærd,” sagde Egelund.

“Om den er varig eller momentan tror jeg, er for tidligt at sige noget om endnu. Jeg glæder mig over, at der er flere end sidste år, som optages på en videregående uddannelse.”

Ifølge ministeriet er en af dets vigtigste faktorer stigningen på fem procent i Voice-programmer. Det er en samlebetegnelse for naturvidenskabelige, teknologiske, ingeniør- og matematikkurser.

Derudover steg optaget på IT-kurser med ti procent. Ingeniøruddannelserne steg også med seks procent. Optaget på tre velfærdsuddannelser – sygepleje, undervisning og socialt arbejde – forblev det samme som sidste år.

Selvom det samlede optag er steget med to procent mere, repræsenterer dette års antal stadig det næstlaveste antal ansøgere, der er optaget på en videregående uddannelse i over ti år.

Opmuntring til at udforske andre programmer

På trods af at de tiltrak flere studerende, blev flere andre, der opfyldte kravene, afvist af forskellige årsager. Egelund opfordrede disse personer til at udforske andre programmer, der passer bedre til deres behov.

“Det er bare en virkelig positiv opfordring til de unge, som har fået afslag, om at gå ind og se, om der ikke var en anden tætbeslægtet uddannelse, som man så kunne tænke sig at søge ind på i stedet for,” sagde Egelund. .

Der er stadig over 17.000 ledige stillinger, der venter på at blive besat af nye studerende. Nogle af dem er specialområder, der er behov for på det danske arbejdsmarked.

Egelund lagde derefter vægt på store strukturelle udfordringer, som de unge kan stå over for i de næste år. Men med den forventede efterspørgselsstigning på det danske arbejdsmarked var hun fortsat optimistisk om, at disse studerende ville være i stand til at opfylde deres behov og bidrage positivt.