Spotify hæver sin pris for kunder i Danmark

Stock Photo, tags: spotify kunder - images.unsplash.com

Spotify har hævet sin pris for kunder i visse lande, herunder Danmark, som selskabet meddelte i en pressemeddelelse mandag.

Denne beslutning var drevet af de skiftende markedsforhold, med det formål at gøre det muligt for platformen at fortsætte med at levere service til sine kunder.

Fra mandag vil kunder i visse lande modtage e-mails om den nye pris på individuelle konti.

I Danmark steg den individuelle præmieabonnementspris fra 99 til 109 kroner om måneden. Familieabonnementet steg mellem 10 til 30 kroner.

I USA steg det individuelle premium-abonnement til $10,99 fra de oprindelige $9,99 pr. måned, mens familieabonnementet blev fastsat til $16,99 fra $15,99. Denne udmelding kom dagen før Spotifys halvårsregnskab.

“Vi kan også justere vores priser for at afspejle lokale faktorer og imødekomme markedskrav, samtidig med at vi tilbyder en uovertruffen service til lyttere,” skrev virksomhedens FAQ.

Spotify nævnte også, at det lejlighedsvis opdaterer priser for at understøtte løbende innovation og investering i at give brugerne forbedrede lytteoplevelser og større værdi.

Tidspunktet for prisstigningerne varierer afhængigt af abonnementets startdato. Eksisterende kunder får e-mail notifikationer og to måneders varsel, før de nye priser gælder.

Spotifys meddelelse kommer efter lignende initiativer fra andre musikplatforme, såsom YouTube og YouTube Music, som hævede deres priser i sidste uge.

Spotifys fyringer tidligere i år

I januar annoncerede Spotify fyringer af omkring 600 medarbejdere på grund af udfordringer med at opnå det ønskede niveau af økonomisk vækst.

Administrerende direktør Daniel Ek præciserede, at afskedigelsen skyldtes virksomhedens manglende evne til at generere nok omsætning og holde trit med investeringer i flere områder af virksomhedens drift.

“Jeg tager fuldt ansvar for de tiltag, der har bragt os hertil i dag,” sagde Ek vedrørende afskedigelserne.

Situationen gentog sig i juni, da Spotify afslørede planer om at nedlægge 200 stillinger fra sin podcast-afdeling. Afkastet af investeringen har endnu ikke levet op til forventningerne på trods af sin popularitet.

Spotify forbliver dog en dominerende aktør i audiostreamingindustrien. Med over 200 millioner premium-brugere verden over kan tjenesten prale af den mest omfattende brugerbase for en abonnementsbaseret audiostreamingplatform.