
I det danske uddannelsessystem er 7-trins-skalaen blevet brugt siden skoleåret 2006/2007. Denne skala indeholder syv karakterer, der spænder fra -3 til 12, og den er designet til at være sammenlignelig med ECTS-karakterskalaen, som anvendes på mange europæiske uddannelsesinstitutioner.
Når det kommer til eksamener med et bestå-krav, er eleverne eller de studerende bestået, hvis de får karakterer som 02, 4, 7, 10 eller 12. Omvendt er karaktererne 00 og -3 indikatorer for, at eleven ikke har bestået.
Betydningen af Karaktererne i 7-Trins-Skalaen
Hver karakter i denne skala har en specifik beskrivelse, der anvendes i alle fag. Disse beskrivelser er essentielle for at forstå, hvad hver karakter repræsenterer i forhold til fagets mål.
Karaktererne og deres betydninger er som følger:
- 12: Den fremragende præstation, der opfylder fagets mål uden væsentlige mangler.
- 10: Den fortrinlige præstation, der viser omfattende opfyldelse af fagets mål, dog med nogle mindre mangler.
- 7: Den gode præstation, der opfylder fagets mål, men med adskillige mangler.
- 4: Den jævne præstation, der kun delvist opfylder fagets mål, med flere væsentlige mangler.
- 02: Den tilstrækkelige præstation, der lige akkurat opfylder minimumskravene til fagets mål.
- 00: Den utilstrækkelige præstation, der ikke lever op til en acceptabel standard for fagets mål.
- -3: Den helt uacceptable præstation, der indikerer, at eleven ikke har opnået et minimalt niveau.
Disse karakterbeskrivelser er vigtige for både elever og lærere, da de giver en klar forståelse af, hvad der forventes for at opnå forskellige niveauer af præstation. At kende disse karakterer kan hjælpe både studerende og undervisere med at sætte mål og forvente resultater, hvilket er afgørende for at fremme akademisk succes.