Flere danske politikere har givet udtryk for deres tanker om, at lastbilchauffører protesterer mod den nye afgift, der i øjeblikket behandles i Folketinget.
Den foreslåede afgift vil pålægge chauffører at betale 1,30 kr. for hver kørte kilometer i benzin- og dieselbiler fra 2025.
Søndag aften iværksatte de første lastbiler afspærringer på det danske vejnet tæt på den tyske grænse, færgelejer i Rødby og Helsingør samt Kastrup Lufthavn. Som dagen skred frem, udvidede blokaderne sig, hvor nogle blev demonteret og genoptaget et andet sted.
Politikere har forskellige holdninger til protesten
Pernille Vermund fra det danske politiske parti Nye Borgerlige sagde på sin Facebook-side, at de protesterende lastbilchauffører kæmper for deres levebrød.
Mens Vermund erkender, at protesten skal være lovlig, bekræfter hun samtidig, at hendes parti helhjertet støtter det hårdtarbejdende folks demonstration mod de nyindførte skatter.
Morten Messerschmidt, formand for Dansk Folkeparti, udtrykte sin fulde sympati for de protesterende lastbilchauffører, som han erkendte bliver presset til deres grænser. Han beskrev den nye vejafgift som “rød politik i grønne klæder”, som er en politisk metafor for politikker, der præsenteres som miljøvenlige (grøn), men menes at have en skjult socialistisk eller venstreorienteret dagsorden (rød).
Messerschmidts parti har også inviteret demonstranterne indenfor på Christiansborg Slot i det centrale København for at møde regeringsorganet. Invitationen skal sikre, at regeringen hører stemmerne fra dem, der er berørt af den nye vejafgift.
Derimod sagde Socialistisk Folkepartis Carl Valentin, at han er uenig med de protesterende lastbilchauffører. Valentin fordømmer demonstrationernes uofficielle karakter og tilsidesættelsen af de nødvendige tilladelser.
Zenia Stampe fra det danske liberale parti Radikale Venstre sympatiserer ikke med vognmændenes tilgang. Hun foreslog, at alternative midler skulle bruges til at udtrykke deres utilfredshed. Stampe så også vejafgiften som et lille, men væsentligt skridt mod det større mål om en grøn økonomi.