
Denne weekend fortsætter Formel 1 med sin tredje løbsweekend i træk, når teams og kørere ankommer til den glamourøse Monaco Grand Prix. Pirelli har offentliggjort, hvilke dæk der vil blive brugt på den berømte 19-bane.
Den italienske dækproducent har valgt de blødeste dæk i deres sortiment til den udfordrende bane, herunder den nye C6 som det blødeste dæk, C5 som medium og C4 som det hårde dæk.
Hver kører får tildelt to sæt hårde dæk (hvide), tre sæt medium dæk (gule) og otte sæt bløde dæk (røde). Derudover vil kørerne have adgang til grønne intermediatedæk og blå fuldregndæk, hvis det bliver nødvendigt. Kørere, der når Q3 i kvalifikationen, vil også få et ekstra sæt bløde dæk.
Ændringer i Reglerne for Monaco Grand Prix
Der er imidlertid sket en vigtig ændring i reglerne for dette års løb, idet det nu er obligatorisk for hver kører at foretage to pitstop for at øge spændingen i racet.
Ifølge de opdaterede sportsregler skal hver kører benytte mindst tre forskellige dæktyper (både tørre og våde) i løbet. Hvis racet køres under tørre forhold, og der ikke anvendes intermediatedæk eller våde dæk, skal kørerne stadig bruge to forskellige slick-dæktyper i deres pitstop.
Som en del af denne regelændring vil hver kører også få tildelt et ekstra sæt fuldregndæk, hvilket giver mulighed for at følge to-stop reglen, selv hvis vejrforholdene kræver brug af ekstremt våde dæk.
Det vil blive interessant at se, hvordan disse ændringer påvirker teamernes race-strategier. Uden klare vinduer for pitstop kan det åbne op for muligheder for kørere, der starter længere tilbage, til at avancere ved at udnytte ren luft.
Den to-stop strategi skulle også eliminere bekymringer om dækforringelse, selvom det generelt er lavt på denne bane. Det kan føre til, at det bløde dæk anvendes, især for dem der vælger at stoppe sent eller i tilfælde af en safety car i de afgørende øjeblikke af racet.
Formel 1 fans kan forvente en spændende Monaco Grand Prix, hvor dækstrategierne vil spille en afgørende rolle i udfaldet af løbet.