Nyt skrogdesign til redningsfartøjer forbedrer sikkerhed og effektivitet

Nyt skrogdesign til redningsfartøjer forbedrer sikkerhed og effektivitet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har for nylig gennemført en række omfattende modeltests af skrogdesignet til de kommende redningsfartøjer, kaldet Danish Rescue Vessels, som skal leveres til Beredskabsstyrelsen.

Moderne Design til Redningsfartøjer

Disse fartøjer er designet til Kystredningstjenesten og har været genstand for grundige tests, som har til formål at afgøre det mest passende skrog. Testene fandt sted ved det uafhængige norske forskningsinstitut SINTEF Ocean i Trondheim, hvor fokus var på fartøjernes hastighed, sødygtighed og besætningens komfort under sejlads.

Efter at have analyseret testdataene har FMI besluttet sig for et moderne Blade-Bow design, som gør, at skibet bedre skærer igennem bølgerne. Dette innovative design forventes at forbedre både effektiviteten og sikkerheden ved redningsaktioner.

Beredskabsstyrelsen ser frem til at få de nye redningsfartøjer, der forventes at blive leveret mellem 2026 og 2028. Disse fartøjer vil spille en vigtig rolle i at sikre hurtige og effektive redningsaktioner under alle vejrforsøg. Den nye teknologi og design gør det muligt for besætningen at operere under mere komfortable forhold, hvilket er essentielt i pressede situationer.

For yderligere information om testene kan man besøge Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses officielle kanaler. Den kommende implementering af disse redningsfartøjer vil uden tvivl styrke Danmarks beredskab og evne til at håndtere nødsituationer til søs.

INTERESSANTE NYHEDER

MEST LÆSTE NYHEDER I DAG

SENESTE NYT