
En dansk-svensk arbejdsgruppe har undersøgt, hvordan man kan gøre godstransporten mellem Danmark og Sverige lettere. De to lande har sat sig for at fjerne grænsehindringer, hvilket vil være en fordel for både den grønne omstilling og transportbranchen.
Forbedring af grænseoverskridende transport
Øresundsforbindelsen fejrer i år 25 år, og den symboliserer de tætte bånd mellem Danmark og Sverige. I takt med at samarbejdet er blevet tættere, er der også blevet fokus på at ensrette reglerne for transport på begge sider af Øresund, så det bliver nemmere at krydse grænsen med lastbiler.
Forskellige regler for lastbilers længde og størrelse har tidligere gjort det besværligt at transportere gods over Øresund. Derfor er der nu enighed om at tilpasse reglerne for dobbelttrailervogntog, så der bliver færre hindringer for transportsektoren. Dette vil også gøre det muligt at transportere mere gods på én gang, hvilket er en gevinst for klimaet.
Transportministeren fra Danmark og hans svenske kollega arbejder tæt sammen for at nedbringe grænsehindringerne for dobbelttrailervogntog, som er lastbiler, der overstiger en længde på 25,25 meter. I 2024 blev der nedsat en arbejdsgruppe, der har kortlagt udfordringerne og præsenteret løsningsforslag i en rapport. Rapporten indeholder anbefalinger som følgende:
- Forøgelse af den tilladte maksimumlængde for A-double-kombinationen i Danmark fra 32 meter til 32,5 meter.
- Tilladelse af AB-double-kombinationen med drejbare aksler i Danmark.
- Harmonisering af reglerne for skilte på lastbiler, så skiltene anerkendes gensidigt i både Danmark og Sverige.
- Udvidelse af dobbelttrailervejnettet i begge lande.
Ministrene fortsætter arbejdet med at implementere disse forslag, der skal lette transporten mellem de to lande. Det er forventet, at disse tiltag vil fremme en mere effektiv og bæredygtig transportsektor, som vil gavne både økonomien og miljøet i Danmark og Sverige.