
En ny dansk-svensk arbejdsgruppe har set nærmere på, hvordan man kan gøre det lettere at transportere gods mellem Danmark og Sverige. Med støtte fra både den danske transportminister og den svenske infrastruktur- og boligminister er der et fælles mål om at reducere grænsehindringer, hvilket vil gavne både den grønne omstilling og transportsektoren.
Øget Effektivitet i Transportsektoren
Øresundsforbindelsen, der netop har fejret sit 25-årsjubilæum, symboliserer de tætte bånd mellem de to lande. I de senere år har fokus været rettet mod at ensrette reglerne på begge sider af Øresund, så det bliver mere smidigt at krydse grænsen med lastbil.
Uensartede regler for lastbilers dimensioner har gjort det besværligt at transportere gods over Øresund. Derfor er der enighed om at tilpasse reglerne for dobbelttrailervogntog, hvilket vil minimere grænsehindringer for transportbranchen. Dette vil muliggøre, at flere varer kan transporteres længere med én lastbil, hvilket også vil være til gavn for miljøet.
Arbejdet mellem ministrene fokuserer på at mindske hindringerne for dobbelttrailervogntog, der overstiger 25,25 meter i længde. I 2024 blev der nedsat en arbejdsgruppe, der har undersøgt udfordringerne og præsenteret mulige løsninger i en rapport. Blandt de anbefalede tiltag er:
- En forhøjelse af den maksimale længde for A-double-kombinationen i Danmark fra 32 meter til 32,5 meter.
- Tilladelse af drejbare aksler for AB-double-kombinationen i Danmark.
- Harmonisering af skilte på lastbiler, så skiltene i Danmark og Sverige kan anerkendes gensidigt.
- Udvidelse af dobbelttrailervejnettet i begge lande.
Ministrene fortsætter arbejdet med at implementere de forskellige forslag fra rapporten på hver side af Øresund. Det er håbet, at disse tiltag vil skabe en mere sammenhængende og effektiv transportinfrastruktur, der ikke blot letter transporten af varer, men også støtter den bæredygtige udvikling i regionen.