Naviair underskrev en ny aftale med flyvelederforeningen Datca efter store forsinkelser og flyaflysninger i tidligere juni, hvor flyselskaber som SAS indgav klager. Trafikkontrolorganisationen tilstræber med denne aftale at undgå rejsekaos.
Selvom aftalen ikke er en langsigtet løsning, kan den være en midlertidig foranstaltning for at forhindre potentielle problemer. Naviair har accepteret visse vilkår, herunder betaling af et ekstra gebyr til flyveledere, der nærmer sig eller har nået pensionsalderen, hvis de forlænger deres tjeneste med et eller to år.
TV2 rapporterede, at Naviair også købte op til ni ekstra vagter fra flyveledere frem til udgangen af 2024. Et dokument fra mediet bekræftede, at begge parter var blevet enige om aftalen.
Formanden for Datca Esben Blum bemærkede, at de ønsker en langsigtet løsning. De har dog brug for en akut forebyggelsesforanstaltning på grund af det seneste kaos.
“Vi havde ønsket os, at aftalen indeholdt en langsigtet løsning på problemets kerne, nemlig den massive mangel på flyveledere,” sagde Blum. “Situationen taget i betragtning var det dog nødvendigt at sikre ro og undgå at rejsekaos, og derfor flyvelederne sagt til aftalen.”
Tidligere blev flyveledere presset til at tage ekstra vagter på grund af manglen på mandskab. Den 8. juni nægtede de fleste at gøre det, hvilket førte til flyrejsekaos i Københavns Lufthavn. Denne begivenhed resulterede i Scandinavian Airlines SAS’ erstatningskrav fra forstyrrelsen, som CEO Anko van der Werff annoncerede.
”I løbet af de seneste par måneder har problemer med flyvekontrolkapaciteten i København givet betydelige problemer for flyselskaber, lufthavne og ikke mindst vores passagerer. Vi vil søge kompensation for de uregelmæssigheder, der er forårsaget af situationen,” sagde van der Werff.
En dyr aftale
Den nye aftale kostede Naviair i alt 130 millioner kroner. Selvom det var dyrt, sagde TV2s erhvervsobservatør Ole Krohn, at det var nødvendigt.
“Aftalen er meget dyr for Naviair, og ifølge mine kilder har den en værdi på omkring 130 millioner kroner i alt. Det er et stort beløb, men det har været nødvendigt for at dække en åbenlys mangel på flyveledere,” sagde Krohn.
Blandt beløbet skal Naviair betale 17.000 kr. pr. ekstravagt, som består af fridage. Aftalen pegede også på, at flyvelederen kunne modtage en bonus på 180.000 kr., hvis de gør tjeneste indtil 31. december 2025.