Motorring 3, strækningen fra Jægersborg til Brøndby Strand, er kendt for sine daglige trafikpropper, hvilket har ledt politikerne til at overveje en udvidelse. Men en ny rapport fra Vejdirektoratet kaster tvivl over projektets økonomiske bæredygtighed.
Rapporten afslører, at udvidelsen af Motorring 3 vil resultere i et samfundsøkonomisk underskud på 2,8 milliarder kroner. Dette skyldes, at udvidelsen vil kræve, at vejbanerne bliver smallere, og hastighedsgrænsen sænkes fra 110 til 90 km/t, hvilket i sidste ende vil koste bilisterne mere tid.
I 2021 blev der afsat 315 millioner kroner til projektet som en del af Infrastrukturaftalen 2035. Men med de nye oplysninger i hånden, er der nu politiske stemmer, der opfordrer til at genoverveje projektet. Blandt dem er Radikales transportordfører, Stinus Lindgreen, og SF’s Sigurd Agersnap, der begge mener, at der bør findes alternative løsninger til at afhjælpe trafikproblemerne.
Transportøkonom og professor ved Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, understreger, at det er usædvanligt for vejprojekter at resultere i så store økonomiske tab. Han opfordrer politikerne til at tænke sig om, før de fortsætter med et projekt, der ser ud til at være økonomisk uholdbart.
På trods af bekymringerne er der stadig politisk støtte til udvidelsen. Den konservative Rasmus Jarlov mener, at en udvidelse af Motorring 3 er nødvendig, men at der muligvis skal findes alternative løsninger.
Med disse nye oplysninger på bordet, er det nu op til politikerne at beslutte, om udvidelsen af Motorring 3 skal fortsætte som planlagt, eller om der skal tænkes i nye baner for at løse trafikproblemerne i området.