Mercedes F1 oplevede præstationssvingninger i 2023, hvilket kastede lys over George Russells seneste kampe. Teamchefen og administrerende direktør for Mercedes F1-teamet, Toto Wolff, har indikeret, at egenskaberne ved W14 var bag Russells kamp i denne sæson.
Han beskrev bilen som værende som en knivsæg og understregede, at en chauffør hurtigt kunne falde af, mens han kørte den.
“Disse biler er på knivsæggen. Du kan hurtigt falde af den og miste selvtilliden. På den anden side, hvis du er inden for den korridor af sweet spot… når det er sagt, har den bil [W14] ikke noget sødt men at være mere i den zone med at forstå, hvad det vil gøre næste gang,” sagde Wolff.
Mercedes tekniske chef, Mike Elliot, udtrykte sin tillid til Russels evner som kører.
“George er en fantastisk chauffør, så jeg er sikker på, at han får det, han skal bruge for at komme ud af bilen ret hurtigt,” sagde Elliot.
Ifølge Planet F1 fremhævede Elliott, at bilen er svær at styre. Han bemærkede, at det er en “tricky” ting at finde den rigtige balance, mens man kører rattet.
Før sommerferien diskuterede Russell sine udfordringer med at tilpasse sig den nuværende version af W14. Han nævnte, at det bliver lettere at køre i W14, når han ikke overtænker det.
“Når du er på højre fod, er tingene en smule lettere. Du stresser ikke, din bil er på det rigtige sted, når du sætter den på jorden,” sagde Russell.
Russell udtrykte optimisme over, hvordan Mercedes-teamet vil præstere efter sommerpausen, og sagde, at han er sikker på at sikre sig den næstbedste holdposition og sigter mod at indsnævre afstanden endnu mere.
Den 25-årige britiske kører har endnu ikke leveret stærke resultater bag Mercedes W14’erens styring. Russell har kun formået at sikre sig et podie én gang, mens hans Mercedes-holdkammerat, Lewis Hamilton, har opnået fire podieplaceringer.
Udover at være bagud efter Hamilton, har Russell heller ikke formået at komme til Q3 i tre ud af de sidste otte løbsweekender, hvilket efterlader ham 49 point efter sin holdkammerat.