På en strålende dag den 24. juni 2026 blev den officielle fane for Beredskabsstyrelsen Sydjylland indviet af Hans Majestæt Kongen. Ceremonien fandt sted ved en parade på beredskabscentret i Haderslev, hvor både prominente gæster og lokale borgere var mødt frem for at overvære begivenheden.
Kongen deltog i den traditionsrige indvielsesceremoni ved at slå et af tre symbolske søm i fanen. Disse søm symboliserer henholdsvis Kongen, fædrelandet og modtageren af fanen, hvilket gør ceremonien til et vigtigt øjeblik i styrelsens historie.
En Historisk Milepæl for Beredskabsstyrelsen
Det var en særlig milepæl, da det var første gang, at en fane i Beredskabsstyrelsen blev indviet af Kongen. Tidligere har dette været gjort af Dronning Margrethe II ved indvielsen af faner for Beredskabsstyrelsen Bornholm og Sjælland.
Fanen fungerer som en enheds identitets- og samlingsmærke. Den er prydet med Dannebrog og symboliserer forbindelsen til Kongehuset, folket og fædrelandet. Fanen vil blive anvendt ved ceremonielle lejligheder og står som et stærkt symbol på tradition, fællesskab og tjeneste.
Beredskabsstyrelsen Sydjylland har til opgave at rykke ud ved store ulykker, kriser og katastrofer i Syd- og Sønderjylland, på Fyn samt i resten af Danmark og internationalt. Centret har specialuddannet personale og materiel, der kan understøtte kommunale redningsberedskaber og andre myndigheder under komplekse situationer.
Med denne indvielse styrkes forbindelsen mellem Beredskabsstyrelsen og det danske folk, og det er en påmindelse om vigtigheden af beredskab og sikkerhed i vores samfund.





