Karakterkrav i skolen: Sådan fungerer 7-trins-skalaen i Danmark

Karakterkrav i skolen: Sådan fungerer 7-trins-skalaen i Danmark

I det danske uddannelsessystem har vi siden skoleåret 2006/2007 benyttet 7-trins-skalaen til at vurdere elevernes præstationer. Denne skala rummer syv karakterer, der spænder fra -3 til 12, og den kan sammenlignes med ECTS-karakterskalaen, der anvendes i mange europæiske lande.

Beståelseskrav i det danske uddannelsessystem

Når det kommer til eksamener, er der bestemte krav for at bestå. En elev eller studerende anses for at have bestået, hvis vedkommende opnår en karakter på 02, 4, 7, 10 eller 12. Omvendt er karaktererne 00 og -3 ikke tilstrækkelige til at bestå.

Hver karakter på 7-trins-skalaen har sin egen specifikke beskrivelse, som skal følges, når der gives karakterer i alle fag. Det er vigtigt, at både lærere og studerende forstår, hvad de enkelte karakterer betyder, for at sikre en retfærdig vurdering af præstationerne.

Skalaen fungerer således:

  • 12: Den fremragende præstation, hvor alle fagmål er opfyldt med få eller ingen mangler.
  • 10: Den fortrinlige præstation, der viser en omfattende opfyldelse af fagmålene, dog med mindre væsentlige mangler.
  • 7: Den gode præstation, der opfylder fagmålene, men har en del mangler.
  • 4: Den jævne præstation, som kun i mindre grad opfylder fagmålene og har adskillige væsentlige mangler.
  • 02: Den tilstrækkelige præstation, der viser den minimale acceptabel opfyldelse af fagmålene.
  • 00: Den utilstrækkelige præstation, hvor fagmålene ikke er opfyldt i acceptabel grad.
  • -3: Den helt uacceptable præstation.

Disse karakterer og deres beskrivelser er essentielle for at vurdere og sammenligne studerendes præstationer på en retfærdig måde. Det sikrer også, at alle studerende får en klar forståelse af, hvad der forventes af dem, og hvordan de kan forbedre deres præstationer i fremtiden.