Industrieksperter er fortsat skeptiske over for kilometerbaserede vejafgifter

Stock Photo, tags: er - images.unsplash.com

Dascher, et fragtfirma, der ejer nogle elektriske lastbiler, sagde, at der stadig er lang vej at gå for lastbiler, der tilpasser en emissionsfri løsning, og det vil være svært at eliminere diesellastbilen.

Men selvom langt de fleste danske lastbiler stadig kører på diesel og benzin, er det ikke særlig sjældent at se emissionsfrie lastbiler på vejen.

Den tyskejede virksomhed har Danmarks hovedkvarter på Avedøre Holme i Hvidovre. Virksomheden, med afdelinger i mange europæiske lande, har en flåde på mere end 100 lastbiler, der kører dagligt fra hovedkvarteret alene, og to af dets køretøjer er elektriske.

Peter Hut, the head of Danish branch said, “Vi har en ellastbil, som kører fra Hvidovre til Strøget og Indre By hver dag, og så har vi en anden ellastbil, som kører til Sydhavnen, Vesterbro og Frederiksberg.”

Ifølge Hut er den kommende vejafgift dog ikke løsningen for vognmænd endnu, da overgangen fra fossilbrændstofbaserede lastbiler til elektriske bliver et meget barskt og dyrt træk. Det vil således stadig være udfordrende at skifte helt.

Ove Holm, vicedirektør i DTL-Danske Vognmænd sagde de samme følelser. Lastbilchaufførerne har ikke råd til at købe lastbilerne. Priserne på elektriske lastbiler er lige så meget som tre lastbiler med fossilt brændstof.

Udfordringer og løsninger

Disse kommentarer var svar på lastbilblokaderne i sidste uge. Med kritik af den kommende kilometerbaserede afgift for lastbiler med fossilt brændstof, der starter januar 2024, forårsagede lastbilblokaderne over hele landet reelt massive køer, langsom trafik og lange forsinkelser.

Der er fortsat mange modgange omkring hele den kilometerbaserede bompengesituation, og de professionelle, der arbejder i branchen, er ikke optimistiske med hensyn til målet om gratis fossilt brændstof 2030. Nogle problemer, der opstår i branchen, er priserne på det elektriske køretøj, knapheden på ladestandere til lastbiler og endda kapaciteten på de lastbilbatterier, der endnu ikke er egnede til industrien.

Med disse barske udfordringer ville elektriske lastbiler højst sandsynligt kun være mulige for store virksomheder, der faktisk har råd til investeringen.

Dascher, for eksempel, skulle levere sine egne løsninger til sine elektriske lastbilflåder. Infrastrukturen til lastbilernes ladestandere eksisterer sådan set ikke rigtigt endnu i Danmark, så de har klaret sig ved at bygge deres egne ladestandere.

Med denne løsning kan deres to lastbiler med en rækkevidde på 120 og 200 kilometer køre fra Hvidovre til København to gange dagligt.