Store revisioner af Balance of Performance (BoP) er blevet introduceret til Le Mans 24 Hours, som fungerer som midtpunktet i World Endurance Championship (WEC) den 10. og 11. juni.
Store producenter, herunder Toyota, Ferrari, Cadillac og Porsche, fik øget deres minimumsvægte for at udjævne vilkårene for hyperbilklassen.
Toyotas GR010 HYBRID Le Mans Hypercar, som vandt i de første tre runder af 2023 WEC, havde den mest markante vægtstigning på 37 kilo. I mellemtiden havde Porsches 963 LMDh en mere beskeden stigning på kun tre kilo.
Denne revision indikerer en konsensus blandt de deltagende producenter i Hypercar-klassen om at justere BoP for Le Mans, som fejrer sit hundrede år i år.
Der var tidligere etableret en aftale for indeværende sæson, som tillader en revision af balancen mellem LMH og LMDhs maskineri for de første fire runder frem til og med Le Mans.
Efter denne aftale var ændringer af BoP for individuelle biler i overensstemmelse med de to adskilte regelsæt inden for hyperbilklassen kun tilladt efter Le Mans-løbet, som beskrevet i det aftalte system.
Imidlertid skabte den fortrolige karakter af det styrende BoP-dokument forvirring med hensyn til tidspunktet for et platformskifte.
Toyota havde oprindeligt hævdet, at sådanne ændringer kun kunne ske efter de to første løb i Sebring og Portimao og før Spa 6 Hours-begivenheden i slutningen af april.
Porsche Motorsport-chef Thomas Laudenbach argumenterede dog for, at en revision efter Spa også ville være en legitim fortolkning af “efter to løb.”
Nye vægte
Det nye BoP-tabel blev afsløret onsdag, forud for søndagens officielle Le Mans testdag.
Ferraris 499P LMH, som konsekvent har sikret sig en plads på podiet i de første tre løb, vil nu bære en ekstra vægt på 24 kg sammenlignet med dens præstationer i Spa og Portimao.
Derudover er Cadillac V-Series.R LMDh, rangeret tredjehurtigst i denne sæson, blevet udsat for en vægtstraf på 11 kilo.
I mellemtiden bevarer Peugeots 9X8, en firehjulstrukket hybrid LMH beslægtet med Toyota og Ferrari, en uændret BoP, ligesom Glickenhaus-Pipo 007 og Vanwall-Gibson Vandervell 680 ikke-hybrid LMH’er.
For at kompensere for den ekstra vægt har Toyota, Ferrari og Cadillac fået tildelt øget energiforbrug pr. GR010 kan nu bruge yderligere fire megajoule, mens 499P og V-Series.R er blevet tildelt henholdsvis to og en megajoule stigninger.