Giro-E Enel 2025 lancerer i Ostuni – cykelløbet med fokus på bæredygtighed og udfordringer

Giro-E Enel 2025 lancerer i Ostuni - cykelløbet med fokus på bæredygtighed og udfordringer

Den 2025 udgave af Giro-E Enel skød i gang i morges i Ostuni med den første af i alt 18 etaper i denne unikke cykelkonkurrence, hvor pedalassisterede cykler er i fokus. Løbet afsluttes med en parade i Rom den 1. juni, efter at deltagerne har tilbagelagt 1.098 kilometer og næsten 20.000 meters højdeforskel i løbet af Giro d’Italia. 18 officielle hold deltager i alle etaper, mens ni daghold kun deltager i udvalgte etaper af denne eksklusive e-bike oplevelse.

Festlig Åbning og Udfordrende Etaper

Inden dagens etape blev der afholdt et festligt arrangement den 11. maj i Green Fun Village af Continental i Lecce, hvor 11.000 tilskuere mødte op. Her optrådte DJ og producer Federico Scavo, og holdene blev præsenteret i en ceremoni, der minder om Giro d’Italia. De mange kaptajner, teamchefer og selvfølgelig de pedalassisterede cykler fra Giro-E Enel 2025 indtog scenen, inklusive prominente tidligere cykelstjerner som Gianni Bugno, Claudio Chiappucci og Damiano Cunego.

Efter præsentationen i Piazza Sant’Oronzo satte kaptajnerne sig i sadlerne til en parade gennem Lecce, som stadig var fugtig efter et kraftigt regnvejr tidligere på dagen. Det var en smagsprøve på den oplevelse, der venter dem, når de nu skal køre på vejene i Italien i en rejse præget af spænding og bæredygtighed. De stoppede også ved Giro d’Italia’s åbne landsby, Giroland, hvor de blev mødt med begejstring fra publikum.

Dagens etape, Ostuni-Lecce, er en fantastisk start på en udgave, der ser ud til at blive en af de hårdeste nogensinde. Den strækker sig over 95,8 kilometer og har en højdeforskel på 350 meter, hvilket kan virke småt, men etapen er udfordrende, da motorerne på e-cyklerne stopper ved 25 km/t, mens rytterne ofte sigter efter en hastighed på mindst 30 km/t.

Dagens etape er den længste i 2025-udgaven. Den korteste etape, nummer syv, går fra Capannori til Pisa og er kun 31 kilometer lang. I den tredje uge vil der være tre etaper med en højdeforskel på over 2.000 meter: Rovereto-San Valentino (2.400 meter), Tirano-Bormio (2.100 meter) og Susa-Sestriere (2.400 meter). Derudover er der Saint Vincent-Champoluc, som har en højdeforskel på 1.850 meter.

Generelt har turen en gennemsnitlig positiv højdeforskel på over 1.000 meter pr. etape, hvilket ville være umuligt uden hjælp fra motorer og batterier på de pedalassisterede racercykler.

I dag blev der også afholdt det første workshop arrangeret af ANCI – den Nationale Forening af Italienske Kommuner i Green Fun Village i Ostuni. Efter en succesfuld deltagelse i 2024-udgaven af Giro d’Italia og Giro-E, er ANCI igen i år med til at fremme initiativer for at sikre social og økonomisk inklusion af unge i lokalsamfundene som en del af bæredygtig udvikling. ANCI stiller et team til rådighed ved Giro-E bestående af lokale administratorer og unge ambassadører under 35 år, med Claudio Chiappucci som kaptajn. Der er planlagt en række Stakeholder Forum i samarbejde med de kommuner, hvor etaperne starter.

De første to arrangementer finder sted i dag i Ostuni og i morgen, onsdag den 14. maj, kl. 12:30 i Ginosa, igen i hospitality områderne i Green Fun Village. Offentlige og private interessenter, der ønsker at diskutere store sportsbegivenheders rolle i bæredygtig udvikling af lokalsamfund, kan deltage i forumene om “Ungdom, bæredygtig mobilitet og aktive medborgerskabsprogrammer”. Initiativerne er en del af et samarbejde mellem den nationale ANCI, det