
Den årlige rapport fra Banca Ifis anslår, at Giro d’Italia bidrager med over to milliarder euro til lokaløkonomierne. Denne cykelløb, der fremhæver Italiens image globalt, gavner ikke kun cykelindustrien, men også resten af landet, ved at skabe positive effekter, der strækker sig langt ud over selve løbets afslutning.
Giro d’Italia som en Motor for Økonomisk Vækst
Rapporten, “Pedaling Toward Excellence: Giro d’Italia, the Bike Industry and Made in Italy”, blev præsenteret ved den anden udgave af Bike Business Forum, som fandt sted i Firenze. Forumet blev arrangeret af RCS Sports & Events i samarbejde med ICE, det italienske handelsagentur, og blev modereret af Daniele Manca fra Corriere della Sera.
Ved arrangementet deltog flere prominente figurer, herunder CEO’en for Pitti Immagine, Deputy Mayor i Firenze, samt ledere fra ICE og RCS Sports & Events. De præsenterede vigtige indsigter fra rapporten, som også inkluderede bidrag fra akademikere og erhvervsfolk med ekspertise i cykelindustrien.
Diskussionen blandt deltagerne fokuserede på cykeløkonomien og den italienske cykelsupply chain, med Giro d’Italia i spidsen. Cykelindustrien i Italien viser en markant vækst på tværs af alle sektorer. I 2024 steg produktionen af cykler i Italien med 17% sammenlignet med året før, primært drevet af efterspørgslen efter el-cykler. Samtidig nåede eksporten af cykelkomponenter op på 480 millioner euro.
Højkvalitetsprodukter har vist sig at være de mest succesfulde, og konkurrencen fra masseproducerede alternativer har ikke haft indflydelse herpå. Ifølge rapporten anvender 90% af holdene i 2025 UCI World Tour mindst ét italiensk produkt, og dette tal stiger til 91% blandt de deltagende hold i Giro d’Italia.
Den italienske cykelsupply chain har også stort potentiale på det internationale marked, hvor design er en af de tre vigtigste faktorer for forbrugernes købsbeslutninger. ‘Made in Italy’ forbindes med høj kvalitet og unikt design, en opfattelse der bekræftes af både tyske og italienske forbrugere. Desuden angiver 90% af internationale sportsentusiaster, at deres opfattelse af ‘Made in Italy’ forbedres efter at have deltaget i et storslået arrangement som Giro d’Italia.
Samlet set viser rapporten, at Giro d’Italia ikke blot er et cykelløb, men en vigtig platform for at fremvise italiensk håndværk og innovation til en global audience, hvilket i sidste ende styrker både den sportslige og økonomiske udvikling i landet. Den fortsatte vækst og popularitet af Giro d’Italia understreger dets betydning som en central aktør i den italienske cykelindustri og dets bidrag til den nationale økonomi.