
I Danmark har vi siden skoleåret 2006/2007 anvendt 7-trins-skalaen til vurdering af elever og studerendes præstationer. Denne karakterskala spænder fra -3 til 12 og kan sammenlignes med det europæiske ECTS-system.
Når en eksamen har et beståelseskrav, anses en elev eller studerende for at være bestået, hvis vedkommende opnår karaktererne 02, 4, 7, 10 eller 12. Omvendt betyder karaktererne 00 eller -3, at eleven eller den studerende ikke har bestået.
Karakterbeskrivelser på 7-trins-skalaen
Hver karakter på 7-trins-skalaen har en specifik beskrivelse, der skal anvendes i alle fag, når der gives karakterer. Disse beskrivelser er vigtige for at forstå, hvordan præstationerne vurderes.
Her er en oversigt over karaktererne og deres betydning:
- 12: Den fremragende præstation. Giver udtryk for en yderst tilfredsstillende opfyldelse af fagets mål med få eller ingen mangler.
- 10: Den fortrinlige præstation. Indikerer en omfattende opfyldelse af fagets mål, men med nogle mindre mangler.
- 7: Den gode præstation. Viser, at fagets mål er opfyldt, men der er en del mangler.
- 4: Den jævne præstation. Viser en vis grad af opfyldelse af fagets mål, men med adskillige væsentlige mangler.
- 02: Den tilstrækkelige præstation. Viser, at der er opnået det minimalt acceptable niveau.
- 00: Den utilstrækkelige præstation. Viser, at der ikke er opnået en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål.
- -3: Den ringe præstation. Viser en helt uacceptabel indsats.
Disse karakterer og beskrivelser hjælper både lærere og elever med at forstå bedømmelsen af præstationer i det danske uddannelsessystem. Ved at have en klar forståelse af disse karakterer kan eleverne bedre identificere deres styrker og svagheder, hvilket kan bidrage til en mere målrettet læringsproces.