Forstå de danske karakterer: Sådan fungerer 7-trins-skalaen i uddannelsessystemet

Forstå de danske karakterer: Sådan fungerer 7-trins-skalaen i uddannelsessystemet

I det danske uddannelsessystem er 7-trins-skalaen blevet anvendt siden skoleåret 2006/2007. Skalaen, der strækker sig fra -3 til 12, gør det muligt at sammenligne karakterer med ECTS-karakterskalaen, som bruges i mange europæiske lande.

For at bestå en eksamen kræves det, at eleverne opnår en karakter på mindst 02. Karakterer som 02, 4, 7, 10 eller 12 anses for at være bestået. Hvis en elev derimod får karaktererne 00 eller -3, er resultatet ikke bestået.

Karakterbeskrivelser på 7-trins-skalaen

Hver karakter på 7-trins-skalaen har en specifik beskrivelse, som skal anvendes i alle fag og situationer, når karakterer gives. I skemaet nedenfor vises karaktererne sammen med deres betegnelser og beskrivelser:

  • 12: Den fremragende præstation – Tildeles for en fremragende præstation, der opfylder fagets mål fuldt ud med få eller ingen mangler. ECTS: A
  • 10: Den fortrinlige præstation – Tildeles for en fortrinlig præstation, der opfylder fagets mål omfattende, men med nogle mindre mangler. ECTS: B
  • 7: Den gode præstation – Tildeles for en god præstation, der opfylder fagets mål, men med en del mangler. ECTS: C
  • 4: Den jævne præstation – Tildeles for en jævn præstation, der kun opfylder fagets mål i mindre grad, med flere væsentlige mangler. ECTS: D
  • 02: Den tilstrækkelige præstation – Tildeles for en tilstrækkelig præstation, der opfylder fagets mål i minimumsgraden. ECTS: E
  • 00: Den utilstrækkelige præstation – Tildeles for en præstation, der ikke opfylder fagets mål acceptabelt. ECTS: Fx
  • -3: Den ringe præstation – Tildeles for en helt uacceptabel præstation. ECTS: F

Disse karakterbeskrivelser er essentielle for at forstå, hvordan præstationer vurderes i det danske uddannelsessystem. Elever, lærere og forældre bør være bekendt med disse beskrivende karakterer for at kunne navigere i uddannelsessystemets krav og forventninger.