
I Danmark har vi siden skoleåret 2006/2007 anvendt 7-trins-skalaen til at bedømme elevernes præstationer. Denne skala omfatter syv karakterer, der spænder fra -3 til 12, og den er designet til at være sammenlignelig med det europæiske ECTS-system.
Karaktererne på skalaen kan opdeles i bestået og ikke-bestået. For at bestå en eksamen skal en elev opnå en karakter på 02, 4, 7, 10 eller 12. Hvis eleven derimod får karaktererne 00 eller -3, anses det for ikke-bestået.
Karakterbeskrivelser i det danske uddannelsessystem
Hver karakter har en specifik beskrivelse, der er gældende i alle fag. Her er en oversigt over de forskellige karakterer:
- 12: Den fremragende præstation, hvor eleven opfylder alle fagets mål med få eller ingen mangler.
- 10: Den fortrinlige præstation, der viser en omfattende opfyldelse af fagets mål, men med nogle mindre væsentlige mangler.
- 7: Den gode præstation, som demonstrerer opfyldelse af fagets mål, dog med flere mangler.
- 4: Den jævne præstation, der viser en mindre grad af opfyldelse af fagets mål med adskillige væsentlige mangler.
- 02: Den tilstrækkelige præstation, hvor minimumsgraden af opfyldelse af fagets mål er nået.
- 00: Den utilstrækkelige præstation, der ikke opfylder en acceptabel grad af fagets mål.
- -3: Den ringe præstation, som er helt uacceptabel.
Disse karakterbeskrivelser er vigtige for at forstå, hvad der kræves for at opnå forskellige karakterer i det danske uddannelsessystem. At kende skalaen kan hjælpe både elever og forældre med at navigere i uddannelseslandskabet og sætte realistiske mål for akademisk præstation.
For mere information om det danske uddannelsessystem og karakterer kan du besøge retsinformation.dk, hvor du kan finde relevante love og bekendtgørelser.