Formel 1 byder velkommen til europæisk sæsonstart med debut for det nye C6 dæk på Imola-banen

Formel 1 byder velkommen til europæisk sæsonstart med debut for det nye C6 dæk på Imola-banen

Efter en række spændende løb uden for Europa åbner Formel 1 nu dørene til den europæiske sæson med Emilia-Romagna Grand Prix på den klassiske bane, Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, bedre kendt som Imola.

Dækstrategi og C6 Dækets Nyhed

Pirelli, F1’s dækleverandør, har valgt de blødeste dæk til denne bane, hvilket inkluderer den nye C6 som det bløde dæk, C5 som det mellemste dæk, og C4 som det hårde dæk.

Hver kører får to sæt hårde dæk (markeret med hvidt), tre sæt mellem dæk (markeret med gult), og otte sæt bløde dæk (markeret med rødt). Derudover får de også et sæt grønt intermédiaire dæk og et sæt blå fuldt vådt dæk, hvis vejret kræver det.

Der er en ekstra omgang bløde dæk til dem, der når Q3 i kvalifikationen, og alle kørere skal bruge mindst to forskellige slick-dæk under løbet, såfremt banen er tør. Dette løb markerer første gang, at C6-dækket bliver brugt i denne sæson. Pirelli bemærker, at C6-dækket er designet til baner, hvor dækkene ikke bliver stresset for meget, og det kan give ekstra greb på en hurtig omgang, især da overfladen i Imola er mindre hård end gennemsnittet.

Selvom det er svært at forestille sig, at C6 vil blive brugt i længere stints, vil data fra Imola samt fra Monaco og Montreal hjælpe Pirelli med at vurdere dets potentiale til fremtidige løb i sæsonens anden halvdel.

Når det kommer til strategi, sagde Pirelli, at en enkelt pit-stop var den mest effektive taktik sidste år – 15 førere startede på de mellemste dæk (C4), tre på de hårde (C3) og to på de bløde (C5). De hårdere dæk viste sig at være de mest stabile, med minimal nedbrydning, selv ved temperaturer over 50°C. Kørere, der startede på de bløde dæk, måtte lave to pit-stops. Det bliver spændende at se, om de blødere dæk i år vil påvirke strategien.

Der er kun én DRS-zone, og mulighederne for overhalinger er begrænsede, og pit-lane er den længste i forhold til tid i kalenderen. Disse faktorer gør en enkelt pit-stop til en næsten obligatorisk strategi på denne bane. For mere information om Pirellis F1-dæk, besøg deres hjemmeside på pirelli.com.