Forbrugerombudsmanden anmelder BMW til politiet for vildledende markedsføring

Stock Photo, tags: bmw - images.unsplash.com

Forbrugerombudsmanden (DCO) anmeldte onsdag BMW til politiet efter påstået vildledende markedsføring.

Markedsføringen kom fra en kampagne mellem 2021 og 2022, hvor BMW brandede sig som “verdens mest bæredygtige bilproducent.” Deres budskaber understregede tilstedeværelsen af bæredygtighed i enhver BMW bil og fremhævede den grønne produktionskæde forbundet med BMW iX.

Ifølge DCO’s udtalelse kan mærket give et forkert indtryk af, at BMWs biler er mindre skadelige end andre producenter.

“Forbrugerombudsmanden har vurderet, at udtalelserne var vildledende og derfor i strid med markedsføringsloven. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse fik udtalelserne også BMW’s biler til at fremstå, som om de er mindre skadelige for miljøet, end de faktisk er.” skrev DCO.

I Danmark må markedsføringskampagner ikke indeholde misinformation. Markedsføringsloven kræver, at virksomheder er retvisende i deres udsagn i kampagnen.

DCO’s repræsentant og advokat Christina Toftegaard Nielsen sagde også, at når virksomheder som BMW mærkede sig selv som miljøvenlige, endnu mere end deres konkurrenter, skal udsagnet være sandt.

“Det er ikke kun skadeligt for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, da vi mister tilliden til troværdigheden af sådanne budskaber,” sagde Nielsen.

Som en uafhængig myndighed fører DCO tilsyn med overholdelse af betalingstjenester, juridisk rådgivning, e-handel, forbud mod tobaksreklamer og flere civilretlige bestemmelser fra anden forbrugerbeskyttelseslovgivning.

DCO’en er relativt lille og beskæftiger omkring 30 personer, herunder Nielsen, der leder myndigheden.

BMW’s svar

I overensstemmelse med den aktuelle sag fremlagde BMW en erklæring, der forklarer, at virksomheden nu samarbejder med undersøgelsen. De nægtede at kommentere yderligere på den igangværende proces.

“Den arbejder konstruktivt med ombudsmanden og politiet og giver den nødvendige information,” skrev BMW.

Hvis sagen afgøres som en alvorlig overtrædelse af forbrugerbeskyttelseslovgivningen, vil DCO påtage sig ansvaret for eventuelt at søge strafferetlige sanktioner. Indtil videre er konsekvenserne uklare.