Fem kommuner får 20 millioner til fleksible busløsninger i landdistrikter

Fem kommuner får 20 millioner til fleksible busløsninger i landdistrikter

Fem kommuner modtager nu i alt 20 millioner kroner til at teste nye, fleksible busløsninger. Disse midler er en del af regeringens initiativ for at forbedre den kollektive trafik i landdistrikterne.

Innovative Busløsninger til Landdistrikterne

Et af de spændende projekter involverer brugen af “midibusser”, som kan benyttes til forskellige formål som skolekørsel, sommerbusser og bestillingsbusser på Samsø. Dette tiltag skal hjælpe med at skabe en bedre balance mellem by og land samt forbedre transportmulighederne for borgere i områder, der i øjeblikket har begrænset adgang til offentlig transport.

Pengene stammer fra et større landdistriktsudspil, der afsætter i alt 50 millioner kroner til støtte af behovsstyrede busser i mindre befolkede områder. Der er stor tro på, at disse busser kan øge mobiliteten og anbefales af eksperter inden for kollektiv transport.

Der blev indgivet fem ansøgninger til de 20 millioner, og alle blev i høj grad imødekommet.

Nordjyllands Trafikselskab får 2,2 millioner til at implementere behovsstyret transport som supplement til den eksisterende kollektive trafik i Frederikshavn Kommune. Movia modtager 5,8 millioner til at teste en ny nærbusservice på Vestmøn i Vordingborg Kommune, som skal supplere den nuværende busdrift.

Samsø Kommune får tildelt 4,2 millioner til at forbedre den behovsstyrede transport, hvor en ny bustype skal gøre det muligt at tage flere passagerer med ved skolekørsel og dermed frigive kapacitet til telebussen. Sydtrafik modtager 2,7 millioner til at indføre flexstop, hvilket giver mulighed for rejse mellem to stoppesteder ved hjælp af eksisterende flextrafik. Endelig får Fynbus 5,1 millioner (delvist tilsagn) til et pilotprojekt med bus på bestilling i erhvervsområderne i Odense og Langeskov Syd i kombination med øvrig flextrafik.

Disse tiltag er et skridt mod at skabe en mere effektiv og tilgængelig offentlig transport i landdistrikterne, og de viser regeringens engagement i at forbedre livskvaliteten for borgere uden for de større byer. Med disse investeringer kan vi forvente en positiv udvikling i mobiliteten og tilgængeligheden af kollektiv transport i hele landet.