En nylig undersøgelse har afsløret, at mange mennesker ikke opfatter cyklister, der bruger hjelm, som mennesker. Ifølge undersøgelsen af Mark Limb og Sarah Collyer fra henholdsvis Queensland University of Technology og Flinders University, har samfundet en tendens til at dehumanisere cyklister, der bærer hjelm eller andet sikkerhedsudstyr.
Eksperterne involverede 563 deltagere i deres forskning. Resultatet viste, at omkring 30 procent af deltagerne betragtede cyklister, der bruger hjelme, som “mindre end helt menneskelige.” De, der bruger sikkerhedsveste uden hjelm, anses også for det samme.
Undersøgelsen, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Transportation Research, har lignende resultater som forskning i Storbritannien af University of Bath-forsker Ian Walker. Walker undersøgte et mere detaljeret spørgsmål om indflydelsen af cyklisters udseende på bilisters overhalingsadfærd. Resultatet viste, at bilister har en tendens til at overhale ryttere, der bruger hjelm mere end dem, der ikke gør.
Ud over Walkers undersøgelse delte cyklisten Ted Roberts sin cykeloplevelse i forskellige outfits og cykler med Cycling Weekly. Han indrømmede, at visse optrædener kunne påvirke bilisternes mening om cyklister.
“Jeg kører begge i normalt tøj på en opretstående elektrisk bycykel med kurve og en landevejscykel i fuld lycra og en hjelm,” sagde Roberts, som citeret af Cycling Weekly.
“Min opfattelse er, at jeg sjældnere bliver forbigået på den elektriske bycykel end på landevejscyklen, hvilket tyder på, at en cyklists udseende påvirker bilisternes handlinger.”
Hans oplevelse blev gentaget af medrytteren George Rowland, som sagde, at det at bære cykelhjelme og andet sikkerhedsudstyr kan medføre ulemper for cyklister, da folk opfatter det negativt.
“Jeg gætter på, at dette er lidt på linje med nogle tidligere undersøgelser af cyklister i lycra versus almindeligt hverdagstøj, og at cyklister i lycra får lidt flere hændelser på vejene fra bilister,” sagde Rowland.
”Så jeg gætter på, at det måske til en vis grad er i tråd med det, samt at man ved at bære hjelm eller sikkerhedsudstyr på en måde inkarnerer at være en ’hadet cyklist’ af andre trafikanter frem for et menneske. “