
I dag står rytterne over for en tidtagning mellem Lucca og Pisa i 2025 Giro d’Italia, som næsten er identisk med den, der fandt sted i 1977. Dengang vandt Knut Knudsen med en imponerende gennemsnitshastighed på 48,5 km/t. Den nuværende rute strækker sig over 28,6 km, mens den dengang var 25 km lang. Knudsen tog sin anden sejr i Giroen og kom ind 1 minut og 4 sekunder foran Francesco Moser og 1 minut og 40 sekunder foran Michel Pollentier.
Freddy Maertens’ Uventede Exit
En af de største nyheder fra den dag var dog, at Freddy Maertens trak sig fra Giroen. Den belgiske rytter havde hidtil domineret ikke bare Giroen, men hele cykelsæsonen. Med 61 racedage bag sig havde han allerede vundet 31 løb i år, herunder 7 etaper i Giroen, hvor han tilbragte 6 dage i den lyserøde førertrøje. Maertens havde også sat en imponerende rekord med 13 etapesejre i en enkelt Vuelta a España, en bedrift, der stadig står den dag i dag.
Maertens’ exit gav Francesco Moser et bedre greb om den lyserøde trøje efter hans stærke præstation i tidtagningen mellem Lucca og Pisa. Moser begyndte at frygte Pollentier, som også viste sig at være en stærk modstander, især nu hvor Maertens ikke længere var i billedet. Pollentier begyndte hurtigt at indhente tid, og han tog senere den lyserøde trøje fra Moser under Stage 17 på Col Drusciè, og bekræftede sin føring i tidtagningen i Stage 21. Med denne sejr blev Pollentier Giro d’Italia-vinder i sin eneste deltagelse, mens Moser, der blev nummer to, opnåede sin første af seks podiepladser i Giroen.
Denne dramatiske udvikling i 1977 Giro d’Italia står stadig klart i erindringen hos cykelfans verden over. Det viser, hvordan cykelsporten kan ændre sig på et øjeblik, og hvordan uventede udfordringer kan føre til uventede resultater. Med Maertens ude af kampen, blev det et spændende racerløb mellem de tilbageværende ryttere, og det satte standarden for fremtidige udgaver af Giro d’Italia.