Den danske kameradelingsstartup Wedio har rejst €1,25 millioner i en nylig seed-finansieringsrunde. Virksomheden vil bruge denne investering til at udvide sine aktiviteter til andre europæiske lande.
Finansieringen kom fra forskellige kilder, herunder en investering på €600.000 fra VF Venture, €500.000 fra grundlæggerne og eksisterende investorer og en Wefunder-kampagne, der rejste €156.867.
Wedio besluttede at udvide sin finansieringsrunde gennem crowdfunding. CEO og medstifter Daniel Sand sagde, at virksomheden ønskede at være “et skaberfællesskab snarere end en teknologivirksomhed” for at opbygge et stærkere forhold til sine medlemmer.
Wedio møder også konkurrence fra etablerede spillere, især i Storbritannien. Konkurrencerne omfatter MPB, som er baseret i Brighton, og Fat Llama, som blev opkøbt af svenske Hygglo i august 2022.
Uanset konkurrencen på markedet, har konceptet med at leje kameraudstyr i stedet for at købe vundet popularitet blandt indholdsskabere, især med faldende lønninger og øget ansvar inden for fotografi og videografi.
“Der er et kæmpe potentiale i deleøkonomi-konceptet, og vores marked har været globalt fra dag ét, og derfor har vi indtil nu fokuseret på toplinjevækst,” sagde Sand.
Da videoformatet fortsætter med at trives på forskellige nye og populære platforme, forudser Forbes, at enhver virksomhed snart vil være en medievirksomhed. Med over 50 millioner aktive indholdsskabere verden over er behovet for udstyr i branchen stigende.
I lyset af denne megatrend er Wedio blevet en nøglespiller i filmskabende og fotografisamfundet ved at give adgang til kameraudstyr og en platform for skabere til at forbinde og dele viden, og hjælpe dem med at lave bedre historier.
Via sin platform har Wedio været i stand til at nå ud til over 100.000 månedlige brugere i hele Europa. Det har også et 20.000 noteringsområde med udstyr til en værdi af over 40 millioner euro. Virksomheden har vokset sin omsætning med 180 procent fra 2019 til 2022.