Folketingets forbrugerombudsmand har advaret borgere om svindel, der i øjeblikket sker på grund af tvivlsomme webshops, der camouflerer sig selv som danske virksomheder, men opererer fra fjerntliggende steder, især Kina.
“Det er desværre relativt nemt at oprette en tvivlsom webshop, der ser ud som om den er forbundet med Danmark, uanset hvor man befinder sig i verden,” siger ombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til DR.
DR listede flere fup-onlinebutikker op, som kunderne bør undgå, hvor Hannejensen.com er en af de sider, der specifikt er udset til kritik. Hjemmesiden fik hårde kundeanmeldelser på den prominente danske anmeldelsesplatform Trustpilot.
DR markerede andre tvivlsomme butikker, der antog lignende klingende navne, såsom HenrikPetersen.com, Aikokbh.dk og Bjornkobenhavn.dk.
Kunder, der bliver ofre for disse webshops, har en tendens til at stå over for problemer med kvaliteten og leveringen af deres bestilte varer. Mange af dem ender med at modtage substandardprodukter eller i nogle tilfælde slet ingen levering.
Nogle kunder finder endda selv ansvarlige for at dække forsendelsesomkostningerne, når de returnerer varer af lav kvalitet til fjerne steder som Kina. I stedet for at modtage fuld refusion, tilbydes de ofte kreditter til fremtidige køb på den samme hjemmeside.
Selvom disse webshops er blevet bombarderet med over 1.000 negative kundeanmeldelser, findes der også adskillige positive anmeldelser. Disse positive anmeldelser vakte mistanke, da de ser ud til at være automatisk oversat og udgivet af nyoprettede profiler.
Desværre findes der ingen konkrete statistikker over antallet af personer, der har lidt økonomiske tab på grund af svindlen. Ombudsmanden rapporterede dog at have modtaget 26 klager over sådanne sager i år.
Opmuntring til at være kritisk
Forbrugerrådet Tænk har i forlængelse af webshopsvindel-spørgsmål taget en proaktiv holdning til orde for en forsigtig tilgang i forhold til netbutikker.
Organisationens advokat, Martin Bruun-Houmølle, understregede vigtigheden af at bruge sund fornuft ved køb på nettet, i lighed med at handle i fysiske butikker.
“I Danmark vil man typisk se en pris på 199 kroner, men på de her hjemmesider er den måske 187,45 kroner eller noget lidt mærkeligt,” sagde Bruun-Houmølle.
Bruun-Houmølle rådede desuden forbrugerne til at være på vagt over for tekstens kvalitet på disse hjemmesider, da det kunne være en auto-oversættelse. For at sikre en mere sikker transaktion opfordrede han shoppere til at lede efter klare indikatorer for legitimitet, såsom dansk adresse, telefonnummer eller virksomhedsnummer (CVR) på hjemmesiden.