Danmarks overnatningsturisme kalder på flere internationale gæster

rb 0, tags: på - images.unsplash.com

Danmarks turisterhverv havde et fænomenalt år i 2022 med svimlende 63,8 millioner turistovernatninger. Dette repræsenterede en markant stigning på 6,8 millioner overnatninger, hvilket indikerer en bemærkelsesværdig vækstrate på 12 procent sammenlignet med 2019.

Denne præstation er især bemærkelsesværdig i betragtning af de udfordringer, som turistsektoren står over for. Industrien måtte kæmpe med problemer som mangel på personale på grund af forsinket genåbning og eskalerende omkostninger til mad og energi, hvilket lagde pres på turismeindtægterne.

Men det stærke ønske om at rejse og nye oplevelser efter pandemien viste sig at være medvirkende til at tiltrække flere besøgende til at udforske Danmark. Derudover spillede Danmarks tidlige ophævelse af COVID-19-restriktioner en afgørende rolle for at tiltrække både indenlandske og internationale turister.

”Danmark var blandt de første lande til at fjerne coronarestriktionerne sidste år. Det gav Danmark en helt særlig konkurrencefordel og et stort løft af gæster fra ind- og udland. Især tyskerne søgte mod Danmark for at få natur og frihed, og slip for maskekrav,” sagde Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

En lovende fremtid

Danmarks turistsektor ser optimistisk på fremtiden med forventninger om øget rejseaktivitet og en genopblussen af indenlandske og internationale turister, som fremhævet af Nielsen.

Mens alle typer overnatningssteder i Danmark, inklusive danske og udenlandske hoteller, har oplevet vækst, står hovedstaden stadig over for udfordringen med at nå det præ-pandemiske niveau af internationale gæster.

Dansk Erhverv, som repræsenterer store hoteller og hotelkæder i Danmark, anerkender vigtigheden af at tiltrække besøgende fra andre lande, specielt Sverige, Norge, Storbritannien, USA og Kina. Bortset fra Tyskland, hvor de fleste overnattende besøgende kommer, bør der gøres en indsats for at forbedre markedsføringsstrategier og udvikle bedre rejseruter for at nå dette mål.

Det positive momentum i turistindustrien er ført over i 2023. Foreløbige tal for januar og februar indikerer en stigning på 12,5 procent i turistovernatninger sammenlignet med samme periode før pandemien. Denne vækst tilskrives både danske og udenlandske besøgende.