Lastbilchauffører i Danmark udtrykker frustration over manglen på ladeinfrastruktur til el-lastbiler, og opfordrer til en akut udvidelse af faciliteter på landsplan.
Med kun én offentlig ladestander til el-lastbiler i Nyborg, argumenterer brancherepræsentanter for, at flere ladestandere er nødvendige for at lette overgangen til grønnere transport.
Erik Østergaard, direktør i DTL Danske Vognmænd, brancheorganisationen for danske lastbilchauffører, fremhæver behovet for en helhedsplan og øget investering i ladeinfrastruktur.
Østergaard understreger, at regeringens vision for adoption af el-lastbiler skal understøttes af praktiske tiltag for at undgå belastende omveje og produktivitetstab for lastbilchauffører.
Den enkelte ladestander, der blev lanceret i marts og drives af YX, ligger bekvemt tæt på motorvejen i Nyborg. Dens centrale beliggenhed tjener dog ikke ordentligt lastbilchauffører i regioner som Nordjylland.
“Hvis du er vognmand i Nordjylland, kører du altså ikke til Nyborg for at tanke din lastbil,” sagde Østergaard.
I øjeblikket kan Danmark prale af omkring 2.200 offentlige tankstationer, hvor vognmænd kan tanke diesel. Brancheeksperter hævder dog, at et tilsvarende omfattende opladningsinfrastrukturnetværk er afgørende for at sikre en vellykket overgang til elektriske lastbiler.
Uden den kan den grønne omstilling blive en økonomisk belastning for industrien og forbrugerne frem for en effektiv løsning.
En plan allerede i gang
For at imødekomme de bekymringer, som industrien har rejst, anerkender Transportministeriet behovet for udvidet opladningsinfrastruktur.
Flere ladeoperatører har forpligtet sig til at etablere ladefaciliteter til tunge køretøjer. Derudover har regeringen i Infrastrukturplan 2035 afsat 275 mio. kr. specifikt til udvikling af infrastruktur til støtte for tung vejtransport.
Transportminister Thomas Danielsen har tænkt sig at foreslå en strategi for udrulning af brændstofinfrastruktur til tung vejtransport inden sommerferien. Den foreslåede plan har til formål at vejlede industrien og lette overgangen til elektriske lastbiler ved at sikre tilstrækkelige lademuligheder på landsplan.
“Den grønne omstilling af den tunge transport tager tid,” siger Danielsen. “Derfor er en plan for og midler til udrulning af drivmiddelinfrastruktur et vigtigt skridt på vejen.”