Danmark er kommet et skridt tættere på at indføre et nyt klimamærke på dagligvarer lige fra mælk til oksekød. En ekspertgruppe har fremlagt anbefalinger om et nyt klimamærke efter en beslutning sidste år. Mærket vil give en skalamodel, hvor fødevarer er rangeret efter deres klimaaftryk, lige fra grønt til rødt, svarende til de energivenlige mærker på hvidevarer.
Hele fødevaresystemet er ansvarlig for en stor del af drivhusgasemissionerne, der tegner sig for op til 37 % af den globale klimapåvirkning, ifølge Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Dette mærke er beregnet til at hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimabevidste valg.
Fødevareminister Jacob Jensen har udtrykt sin begejstring for det nye klimamærke, hvor man siger, at forbrugerne gerne vil spise mere klimabevidst, men har svært ved at vide, hvilken påvirkning produkterne har på klimaet, mens de står i supermarkedet.
Anbefalingerne til det nye mærke, som blev sat til jul, blev leveret senere end forventet på grund af folketingsvalget og dannelsen af den nye regering i november sidste år. Derfor modtog ministeren først anbefalingerne torsdag.
“Nu vil jeg glæde mig til at dykke ned i anbefalingerne, så vi kan tage det sidste og afgørende skridt i retningen mod at få klimamærket ud i vores dagligvarebutikker og forhåbentlig inspirere andre lande til at kigge i vores retning,” sagde Jensen i en pressemeddelelse udmelding.
Det nye mærke bliver dog ikke obligatorisk, da det ikke er muligt at indføre et obligatorisk nationalt klimamærke. Erhvervslivet har bakket op om anbefalingerne, hvor Dansk Industri slår fast, at et officielt klimamærke er et godt supplement til de officielle kostråd.
“Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og lykke med at reducere klimabelastningen af danskernes forbrug, er det afgørende, at vi samarbejder og finder løsninger i fællesskabet,” sagde Leif Nielsen, branchedirektør i Dansk Industri.
Ifølge Fødevarestyrelsen forventes mærket tidligst at være tilgængeligt fra 2025.