
Danmark overtager den 1. juli formandskabet for Ministerrådet i EU, hvilket betyder, at landet skal føre an i forhandlingerne både om eksisterende sager og nye forslag fra Kommissionen. På transportområdet vil fokus være på at fremme den grønne omstilling samt styrke konkurrencen i transportsektoren. Desuden er der et klart mål om at reducere de administrative byrder for virksomhederne.
Prioriteter under det Danske Formandskab
Som formand for Rådet for Den Europæiske Union vil Danmark prioritere samarbejde mellem medlemslandene, især i lyset af de nuværende udfordringer. En central opgave bliver at sikre en robust transportsektor, der kan håndtere fremtidens krav. Det danske formandskab vil blandt andet arbejde for at optimere transporten af gods ved at ændre reglerne for vægt og dimensioner, så transportmidlerne og infrastrukturen udnyttes bedst muligt.
Regeringen har netop præsenteret sine overordnede mål for formandskabet, og transportministeren har rost det polske formandskab for deres indsats, især i forhold til flypassagerers rettigheder. Danmark vil fortsætte arbejdet med at forbedre reglerne på dette område og har til hensigt at lette byrden for transportsektoren ved at forenkle administrative procedurer.
Den grønne omstilling er en central del af EU’s agenda, og Danmark vil arbejde for at fremme en revision af direktivet omkring vægt og dimensioner, som skal muliggøre transport af mere gods per køretøj. Dette vil hjælpe med at fremme en bæredygtig udvikling indenfor transportsektoren.
Derudover vil Danmark fokusere på at styrke transportsektorens modstandsdygtighed og konkurrenceevne. Dette indebærer at nå frem til en aftale med Europa-Parlamentet om jernbaneinfrastrukturkapacitet samt at forberede forhandlinger om nye initiativer i forbindelse med EU’s fremtidige finansiering.
Samarbejdet med Ukraine og Moldova vil også være en prioritet under det danske formandskab. I takt med det øgede globale konfliktniveau er det vigtigt at støtte disse lande, herunder at forlænge transportaftalerne og sikre deres integration i EU’s transportsamarbejde.
Desuden vil Danmark arbejde for at reducere de administrative byrder for virksomheder i transportsektoren ved at klargøre omkostningerne forbundet med ny lovgivning. Der vil også blive taget fat på forslaget om flypassagerers rettigheder, som skal sikre en bedre balance mellem passagerernes rettigheder og luftfartsselskabernes behov.
Danmark vil igangsætte forhandlinger om en forordning, der omhandler opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester, for at etablere et fælles grundlag for dette vigtige område. Endelig er der planlagt indledende forhandlinger om køretøjssikkerhedspakken, som Danmark vil arbejde for at få til en generel indstilling.
I efteråret 2025 vil Danmark også spille en nøglefunktion ved generalforsamlingen i FN’s luftfartsorganisation, ICAO, hvor fremtidens internationale luftfartsregulering skal fastlægges. Her vil det danske formandskab sikre, at den europæiske position bliver koordineret og stærk.