
Siden skoleåret 2006/2007 har Danmark anvendt en 7-trins-skala til vurdering af elever og studerendes præstationer. Denne skala indeholder syv karakterer, der spænder fra -3 til 12, og den er sammenlignelig med den europæiske ECTS-karakterskala.
Karakterer og Beståelse i Det Danske Uddannelsessystem
Når det kommer til eksamener, er der specifikke krav for at bestå. Elever og studerende anses for at have bestået, hvis de opnår karaktererne 02, 4, 7, 10 eller 12. Omvendt vil karaktererne 00 eller -3 betyde, at man ikke har bestået.
Hver karakter på 7-trins-skalaen har sin egen beskrivelse, som skal anvendes i alle fag og sammenhænge, når karakterer gives. Her er en oversigt over karaktererne og deres betydning:
- 12: Den fremragende præstation – opfylder alle fagets mål med få eller ingen mangler.
- 10: Den fortrinlige præstation – opfylder fagets mål i høj grad, men har nogle mindre mangler.
- 7: Den gode præstation – opfylder fagets mål, men har flere mangler.
- 4: Den jævne præstation – opfylder fagets mål i mindre grad, med flere væsentlige mangler.
- 02: Den tilstrækkelige præstation – opfylder minimumskravene til fagets mål.
- 00: Den utilstrækkelige præstation – opfylder ikke kravene til fagets mål.
- -3: Den ringe præstation – en helt uacceptabel præstation.
Denne karakterbeskrivelse giver en klar forståelse af, hvad der forventes for at opnå de forskellige karakterer i det danske uddannelsessystem. Det er vigtigt for både elever og lærere at have en fælles forståelse af, hvordan vurderingen fungerer, og hvilke kriterier der ligger til grund for karaktergivningen. For mere information om ECTS-systemet og dets sammenhæng med den danske 7-trins-skala, kan man besøge relevante uddannelsesinstitutioners hjemmesider.