Bergur Løkke Rasmussen (M), medlem af Europa-Parlamentet, besøgte Dansk Auto Logik i Vamdrup, Sønderjylland, hvor lastbilchauffører beder om ændringer i reguleringsgrænsen for lastbilhøjden for at tilgodese højere lastbiler.
Rasmussen mødtes med transportbranchens organisation for at drøfte vognmændenes daglige udfordringer. Dansk Auto Logik, den største biltransportør i Danmark, fremsatte anmodningen om at hæve grænserne for lastbilens maksimale højde for at kunne rumme højere lastbiler såsom to-lags biltransportere.
Den nuværende maksimale højde på lastbiler er 4,10 meter i Danmark, så det bliver en udfordring at transportere to lag højere biler som SUV’er. På den anden side er to lag biler eller at få højere trailere til at passe mere de optimale og grønnere måder.
Den maksimale højde for lastbiler bliver mere kritisk, efterhånden som flere bygger SUV’er, og bilerne bygges højere, siger Kurt Rath, administrerende direktør i Dansk Auto Logik.
Rath understregede også, at en højere vægtgrænse vil give muligheder for større generel kapacitet. Når højden stiger, reduceres emissionen med syv procent, fordi lastbilerne læsser optimalt. Det er også afgørende for industrien at stræbe efter al CO2-reduktion, de kan forfølge.
En reguleringsrevision er på vej
Dansk Auto Logik side er allerede godkendt til at køre lastbiler på 4,35 meter dispensation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens bekendtgørelsesnr. 1497.
Der har været en bekymring for, at lastbilen vil ramme broer i ujævne højder i Danmark, men Dansk Auto Logik forsikrede, at virksomheden er højt specialiseret i at undgå det. Det ville påvirke flere af bilerne, ikke broen, selvom det opstår.
Rasmussen said, “Netop muligheder for større lastbiler er noget af det, som fylder meget i det europæiske arbejde for tiden. For det kan spare CO2 og effektivisere transport, hvis lastbiler får lov til at køre med mere læs. Og som vi hørte i dag, så har højden også en betydning, og det vil jeg tage med, når vi skal til at forhandle reglerne.”
Med diskussionen vil Rasmussen se på sagen, da Europa-Parlamentet står over for en revision af lastbilers størrelse og vægt.