Det internationale teknologiselskab Amazon begynder at være interesseret i at få medierettighederne til at udsende Champions League i sin streamingapplikation, Amazon Prime. Danmark, blandt andre skandinaviske lande, vil også kunne se Ligaen, når Amazon har underskrevet aftalen.
Fra næste år vil Amazon samarbejde med den britiske tv-kanal BT Sport, som har været med i Champions League i ti år i hele Storbritannien. Aftalen med Amazon vil gavne publikum fra andre nationer, herunder Danmark, som har mange Champions League-fans.
Amazon undersøgte grundigt de ikke-britiske tilskuere på deres marked og deres entusiasme for Champions League-udsendelsen. Rasmus K. Storm, chefanalytiker ved Idrættens Analyseinstitut, sagde, at det er et vigtigt skridt at vide, om ligaen vil være til gavn for virksomheden eller ej.
“Det ligner helt almindelig forretningsstrategi at udvide udbuddet af indhold til streamingtjenesten i Danmark og Norden.
“Et selskab som Amazon bør gennem analyser har et meget klart billede af, om international topfodbold som Champions League er en vare, der kan drive noget trafik til tjenesten, og det vil Champions League formentlig kunne gøre,” sagde Storm.
Storm mente, at Amazon konsekvent kan generere overskud fra internationale seere, herunder dem fra Danmark, gennem fodboldkampe, især Champions League. Storm fremhævede også, at det overrasker ham, at Amazon ikke allerede har udvidet sin kerneforretning i Danmark, svarende til hvad de har gjort i Tyskland, Sverige og flere andre nabolande.
First mover blandt digitale virksomheder
Sportsøkonomisk ekspert Jesper Jørgensen understregede, at Amazons tiltag til at sende Champions League i forskellige lande vil være afgørende for deres forretning. De vil blive stemplet som first mover blandt sine kunder, især de yngre brugere.
“Gælder det om at være first mover blandt digitale leverandører, herunder adgang til Amazon og tilsvarende virksomheder har til de yngre generationer, som helt sikkert er fremtidens, og såmænd også nutidens, brugere af deres services,” sagde Jørgensen.
Mange eksperter er enige om, at streaming af adgang til fodboldkampe for et bredt publikum vil være med til at øge interessen for virksomheden, i dette tilfælde Amazon.