Ordet “didaktisk” beskriver noget, der er relateret til undervisning, uddannelse eller instruktion. Det bruges ofte til at karakterisere metoder, tilgange, materialer eller aktiviteter, der har til formål at lære eller undervise.
Når noget beskrives som “didaktisk,” antyder det, at det er udviklet eller designet med det specifikke formål at formidle viden, læring eller færdigheder til en person eller en gruppe af personer. Det kan omfatte undervisningsmetoder, lærebøger, pædagogiske teknikker eller enhver form for undervisningsmateriale, der har til formål at fremme uddannelse eller instruktion.
Det er vigtigt at bemærke, at “didaktisk” undertiden kan have en konnotation af at være stift, formel eller ensrettet i sin tilgang til undervisning. I nogle sammenhænge kan det betyde, at noget er mere fokuseret på at overføre information end at fremme kreativ tænkning eller selvstændig problemløsning. Derfor kan opfattelsen af, hvad der er didaktisk, variere afhængigt af den pædagogiske filosofi eller tilgang, der anvendes.
Selvom “didaktisk” ofte bruges i forbindelse med uddannelse og undervisning, kan det også anvendes mere bredt til at beskrive enhver situation, hvor der er en intention om at lære eller undervise, uanset om det er i en skole, på en arbejdsplads eller i en anden sammenhæng.
Så i korthed betyder “didaktisk” noget, der er knyttet til undervisning eller uddannelse og er designet til at formidle viden, læring eller færdigheder til andre.