Heartland køber majoritetsandele i FC Midtjylland

Video, tags: fc - Youtube

Heartland, et selskab ejet af Anders Holch Povlsen, købte for nylig 95,5 procent af FC Midtjylland efter at have købt aktiemajoriteten af Matthew Benham.

Udmeldingen skete på et pressemøde i Ikast, hvor klubdirektør Claus Steinlein forklarede opkøbsprocessen. FCM kommerciel direktør Jacob Jørgensen og marketing- og supportdirektør Preben Rokkjær var også til stede.

Heartland er et holdingselskab, der repræsenterer Holch Povlsen-familiens interesser og deres virksomhed, Bestseller. I 2021 købte de 25 procent af FC Midtjylland og blev en del af klubbens ejerskab.

Steinlein delte sine tanker om dette opkøb og sagde, at klubben skal udvikle sig til næste niveau.

“Der har været opture, og der har været nedture. Men nu skal vi tage næste niveau, lød det fra Claus Steinlein på pressemødet,” sagde Steilein.

Benham, som ejede FCM i ni år, sagde dog, at han mente, at Heartland er den rigtige ejer til klubudvikling. Den 55-årige sagde, at han ikke var i tvivl.

“Det gør mig tryg, glad og stolt, at jeg kan aflevere FC Midtjylland et bedre sted, end da jeg tog over,” tilføjede Benham.

Selv efter opkøbet vil FC Midtjylland fortsat have adgang til Benhams SmartOdds. Det har givet dem data-, analyse- og rekrutteringsstøtte gennem hele deres operationer.

Derudover nævnte Steinlein, at FCM endnu ikke har modtaget nogen midler fra Benhams aktiesalg til Heartland.

Desuden afslørede Steinlein Heartlands aktiemajoritetsopkøb i CD Mafra, en Liga Portugal 2-klub, der samarbejdede med FCM. Han annoncerede også FCM’s kommende indtræden i kvindefodbold i 2024.

Klubudvikling

FCM-bestyrelsen har afsløret, at de arbejder på at bygge nye faciliteter til fans og sponsorer. De har annonceret deres mål om at nå et gennemsnit på 10.000 tilskuere til kampe på MCH Arena. Denne plan er en del af FCM’s 2025-strategi.

Jørgensen sagde, at de nye loungefaciliteter, skybokse og en overdækket fanzone vil sikre, at FCM opfylder planens mål.

Med hensyn til sponsorering afslørede Jørgensen, at de har gjort hurtige fremskridt mod deres kommercielle mål. Sidste sæson genererede de en omsætning på 90 millioner kroner med et mål om at nå 100 millioner i 2025.

“Vi er ikke i mål, men vi er på rette vej,” tilføjede han.