Danske turister har protesteret mod rejseselskaber for utilstrækkelig hjælp under en naturbrand i Rhodos, Grækenland. Evakueringen var omgivet af usikkerhed, da der ikke var nogen pålidelig information om, hvad man skulle gøre bortset fra meddelelser om at forlade hoteller.
Ifølge Reuters bekræftede den græske kystvagt, at omkring 2.000 turister blev evakueret fra Rhodos lørdag aften. Antallet voksede markant i løbet af natten.
En dansk besøgende ved navn Anne Bjerg beskrev situationen, hvor de skulle “løbe for livet” med flammerne bragende. Jette Grønhøj, en anden turist, nævnte en forsinkelse i modtagelsen af evakueringsoplysninger.
“Vi måtte forlade hotellet uden bagage, da alarmen på hotellet lød, gik vi bare afsted mod syd,” sagde Grønhøj til TV2.
Rejsende Maja Mirka Nicolaisen bemærkede, at der ikke var nogen hjælp eller information fra hans rejseselskab, Apollo, da de ventede seks timer på at blive kørt til et sikkert sted.
“Blev vi kørt til et hotel i Ixia, hvor vi har sovet på liggestole ved poolen. Vi hører intet fra Apollo, hverken i går eller i dag. Vi venter bare,” sagde Nicolaisen.
Apollo salgsdirektør Glenn Bisgard beklagede evakueringsforsinkelsen og sagde, at de forsøgte at nå turisterne, men blev forhindret i visse områder af myndighederne.
Derudover stødte otte hoteller på strømafbrydelser, hvilket gjorde det sværere at kontakte deres kunder.
Udover Apollo modtog andre rejseselskaber også et brag af deres kunder. Trine Poulsen udtrykte utilfredshed over for Corendon på grund af manglende information. Louise Lægsgaard Langeberg kritiserede Sunweb for utilstrækkelig information og transport.
Aflyste fly
Som følge af hændelsen aflyste flere rejseselskaber deres kunders fly til Rhodos. Sunweb aflyste en flyvning, mens TUI aflyste alle sine flyvninger fra søndag til tirsdag.
Sunwebs kommercielle direktør, Jan Lockrat, erkendte, at virksomheden ikke ydede den nødvendige assistance til sine kunder.
“Vi er meget kede af at høre, at nogle har haft svært ved at komme i kontakt med os. Vi har åbenbart ikke været hurtige og tydelige nok i kommunikationen og det beklager vi,” sagde Lockrat.
Spies, et af rejseselskaberne, forklarede i et interview med TV2, at det havde gjort sit bedste for at kontakte sine kunder. Virksomheden hævdede også at have samarbejdet aktivt med lokale myndigheder for at sikre sikker evakuering af turisterne.