Koranafbrænding i Sverige vækker bekymring blandt skandinaviske muslimer

burning, tags: skandinaviske - upload.wikimedia.org

Efter Koranens afbrænding i Sverige har muslimske samfund på tværs af skandinaviske lande, inklusive Danmark, protesteret og fordømt begivenheden som respektløs, som rapporteret af Arab News.

I juni blev en kopi af Koranen sat i brand af en irakisk immigrant Salwan Momika foran den største moské i Stockholm. Hændelsen skete under Eid Al-Adha og blev fordømt af mange mellemøstlige nationer.

Den Internationale Islamiske Organisation har opfordret til foranstaltninger for at forhindre fremtidig afbrænding af den muslimske hellige bog. I mellemtiden har den svenske regering fordømt handlingen og betegnet den som ‘islamofobisk’.

Det svenske politi gav dog en tilladelse til Momika i overensstemmelse med Sveriges love om ytringsfrihed. Både hans handling og politiets beslutning udløste vrede blandt muslimer verden over.

Cemal Mathias Bay, en dansk konverteret til islam, delte sine tanker om spørgsmålet. Han så det som en respektløs handling, der skadede det muslimske samfund.

“Det er meget respektløst, og det gør ondt på os. Hvorfor brænder de den muslimske hellige bog, når vi ikke brænder det danske, svenske eller norske flag?” sagde Bay.

Han betragtede også tilladelsen til Momika som en dobbeltmoralsk handling, da det er forbudt for muslimer at protestere mod Palæstina.

Islamofobi i skandinaviske lande

Koranens brænding i juni var ikke den første begivenhed i Skandinavien. Siden 2017 er antallet af koranafbrændinger af ekstremistiske grupper steget.

For eksempel har en dansk politiker i Danmark og Sverige i spidsen for den højreekstremistiske politiske gruppe ‘Stram Kurs’ Rasmus Paludan orkestreret adskillige afbrændinger af hellige bøger.

I 2019 demonstrerede Paludan endda aktionen under beskyttelse af dansk lokalpoliti i København.

Den pakistanske efterkommer og praktiserende læge Urfan Zahoor Ahmed sagde, at den brændende praksis havde krænket principperne om fred, som folk burde forfølge. Denne adfærd stoppede også den gensidige respekt og forståelse mellem forskellige samfund.

“Denne adfærd i Skandinavien er resultatet af en række indbyrdes forbundne faktorer. Det kan være den eskalerende anti-immigrant følelse,” sagde Ahmed.

“Frygten for et skiftende kulturlandskab, uvidenhed om islam og muslimer eller geopolitiske faktorer, der har til formål at blokere Sveriges NATO-medlemskab.”

Derfor bemærkede Ahmed, at hændelsen tjente som en påmindelse om at blive ved med at fremme dialog for at opnå gensidig forståelse, da dette ville hjælpe med at adressere misforståelserne omkring islam.