En ny læskedrik Prime fra Salling Group blev lanceret i fredags og nåede op på 400.000 bestillinger lørdag aften. Dette høje salg var primært påvirket af sociale medier, der promoverede produktet.
Sallings marketing- og kommunikationschef Morten Christensen fortalte til Ritzau, at drikkevarerne var udsolgt i flere Cirkel K lørdag. Hypen skyldtes primært Primes reklame fra to internetberømtheder, Logan Paul og KSI.
Ifølge adjunkt på CBS og influencer marketing-ekspert Anna-Bertha Heeris Christensen fik annoncen folk til at købe produktet.
“De to personer repræsenterer noget, de unge kan relatere til. De har et fællesskab, hvor der er skabt nogle normer og et vildskab, som os voksne ikke nødvendigvis er involveret i. Så det er slet ikke meningen, vi skal forstå det, sagde Christensen til P1 Morgen.
“Der er også et konkurrenceelement i forhold til hvem, der har fået den fedeste Prime-drik, så der er en hel normkultur omkring det at være ung og vild og grænsesøgende.”
Influencers rolle i salget
Logan Paul og KSI er to berømte skikkelser blandt brugere af sociale medier, som kan påvirke unge mennesker på en måde, ældre ikke kan. Christensen bemærkede det parasociale forhold mellem fansene som en af hovedfaktorerne.
“Følgere kan livechatte med indflydelse og skrive til dem, så de får et parasocialt forhold, hvor de faktisk spejler sig i dem som storebrødre eller venner,” sagde hun.
Eksperten understregede derefter, at influencers har et højt potentiale for at booste salget mod deres kanalers links, hvilket vil gavne produkterne.
Tidligere havde Prime et problem med dets koffeinindhold, som Oplyste Fødevarestyrelsen tog fat på i maj. Ifølge organisationen oversteg Primes koffein 32 milligram per 100 ml, hvilket er forbudt i Danmark.
Salling tilpassede dog produktet til at leve op til danske standarder. Nu er Prime tilgængelig i butikkerne med Oplyste Fødevarestyrelsens godkendelse. Drikken har en ny formel, der udelukker koffein og A-vitamin.