Ferrari fejrede en historisk triumf i Le Mans i søndags og sikrede sin første sejr siden 1965. Bag rattet i Ferrari 499P bil nr. 51 er James Calado, den tidligere F1-kører Antonio Giovinazzi og Alessandro Pier Guidi. De navigerede i det opslidende udholdenhedsløb og vandt i den eftertragtede hundredeårsudgave.
Men selvom Le Mans-succesen bragte enorm stolthed, har Ferraris F1-hold endnu ikke opnået lignende højder.
Ferrari F1-teamet har stået over for en række undervældende præstationer, og dets sidste sejr var ved Østrigs Grand Prix sidste år. På trods af dette forbliver CEO Benedetto Vigna standhaftig i sit engagement i holdets bestræbelser.
I et interview med Eurosport efter Le Mans udtrykte Vigna sin beslutsomhed og sagde, at deres næste mål er at fastholde en sejrsrække.
Han adresserede spørgsmålet angående den stressende start på F1-sæsonen og sagde: “Du ved, jeg har flere væsentlige grunde til stress. For holdet er dette en chance for at forbedre og lære meget,” hentydende til den matte præstation af holdet. Scuderia.
Med kun et podium i 2023 F1-sæsonen understregede Vigna behovet for at “bygge en maskine, der vil være bedre end den forrige.”
Den administrerende direktør fremhævede betydningen af racerløb for Ferraris identitet og understregede virksomhedens engagement i sporten. Han sagde også, at holdet ville fortsætte med at investere i at lave bedre biler, fordi mange teknologier fra banen kan tilpasses til kommerciel brug.
https://twitter.com/Anto_Giovinazzi/status/1667997626027986946
Ferraris sejr i Le Mans
Ferrari stod over for hård konkurrence fra Toyota, som dystede om deres sjette triumf i træk. Den italienske bilproducent overvandt udfordrende omstændigheder, herunder sikkerhedsbilinterventioner og våde forhold.
Ferrari’s nr. 50, drevet af Antonio Fuoco, Miguel Molina og Nicklas Nielsen, havde indledningsvis en lovende position forrest i flokken efter at have sikret sig pole position. Deres håb om en stærk præstation blev dog knust, da de stødte på tilbageslag under løbet.
https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1666438547677622273
En tur til grusfælden og et defekt energigenvindingssystem forstyrrede deres rytme og forhindrede deres fremskridt, hvilket fik dem til at miste deres konkurrencefordel. På trods af disse udfordringer holdt de ud og sikrede sig en respektabel femteplads.
Toyotas nr. 7, kørt af Kamui Kobayashi, Mike Conway og Jose Maria, dystede om titlen i Le Mans. Deres løb tog dog en pludselig drejning, da de kolliderede med et backmarker-hold, hvilket førte til en ende på deres håb.