
Et spændende nyt initiativ i engelsk A på stx-gymnasierne vil teste forskellige prøveformater, som både inkluderer og ekskluderer digitale hjælpemidler, herunder generativ kunstig intelligens. Dette forsøg vil finde sted i skoleåret 2025/26.
Nye prøveformer til eksamen 2026
Når eleverne til sommeren 2026 skal til eksamen, vil de skulle besvare nogle skriftlige opgaver med pen og papir, mens de ved den mundtlige prøve får mulighed for at anvende generativ AI. Målet med dette forsøg er at udforske, hvordan digital teknologi kan understøtte læring, samtidig med at det hjælper med at tackle udfordringerne ved snyd med avancerede digitale værktøjer i undervisningen og ved eksamener.
I dag foregår den skriftlige prøve i engelsk A helt digitalt, men med det nye forsøg vil prøven blive opdelt i to dele. Den første del vil være analog, hvor eleverne bruger pen og papir uden hjælpemidler. Den anden del vil foregå digitalt, men med begrænset adgang til hjælpemidler.
Ved den mundtlige prøve bliver der givet mulighed for at bruge alle hjælpemidler under forberedelsen, herunder generativ AI. Eleverne vil i denne prøve skulle præsentere deres arbejde baseret på en trukket tekst og læse et kendt tekststykke op, som de derefter skal perspektivere til den trukne tekst.
Forsøget er en del af en bredere bevægelse mod at implementere mere analoge prøveformer i sprogfagene. Fra den 1. august i år skal elever, der tager fransk begyndersprog A, italiensk A eller spansk begyndersprog A, løse deres skriftlige eksamensopgaver i hånden. Denne tilgang kan også blive udbredt til andre sprog som fransk fortsættersprog A, græsk A, kinesisk A, latin A og tysk fortsættersprog A.
Børne- og Undervisningsministeriet planlægger at indkalde til høring om de nye læreplaner i de nævnte fag, samt i arabisk A, japansk A, russisk A og tyrkisk A, hvor der muligvis vil blive indført en kombineret mundtlig og skriftlig prøve. Høringen forventes at finde sted i efteråret 2025, og de nye læreplaner skal træde i kraft fra skoleåret 2026/27.
De nye prøveformer er inspireret af resultaterne fra et tidligere forsøg med den skriftlige prøve i spansk begyndersprog A, hvor eleverne kun arbejdede med pen og papir. Det viste sig, at den analoge prøveform styrkede elevernes evne til at formulere sig selvstændigt og reducerede risikoen for snyd, hvilket har ført til, at denne model nu permanent udvides til flere sprogfag.