Den populære danske forlystelsespark Legoland Billund Resort præsenterer en ny attraktion, der kombinerer luksusbiler og Lego kaldet “Ferrari Build and Race”, da den har en Ferrari Monza SP1 i fuld størrelse, bygget næsten udelukkende af de ikoniske Lego-byggeklodser.
Fængslende billeder frigivet af den italienske bilproducent afslører køretøjets Lego-baserede krop, bakspejle og nummerplade. Mens næsten alt er bygget ved hjælp af Legos, er hjulene og dækkene lavet ved hjælp af ægte bilkomponenter.
“Ferrari Build and Race” giver også besøgende mulighed for at konstruere deres egen Ferrari ved hjælp af Lego-dele. Forlystelsesparken scanner derefter Lego-replikaerne skabt af fans og placerer dem på den berømte Ferrari Fiorano testbane i en digital version.
Legoland Danmarks hjemmeside annoncerede, at besøgende også kunne tage billeder med køretøjet på udstillingen, der åbnede den 18. maj. Den professionelle Ferrari GT fabriksracerkører fra Danmark Nicklas Nielsen deltog i indvielsesarrangementet.
Ikke det første Ferrari- og Lego-samarbejde
Ferrari introducerede SP1 og SP2 på markedet i 2018 som en del af deres limited-edition Icona-serie. Disse modeller har en 809 hk V-12-motor, som gør dem i stand til at accelerere fra 0 til 62 mph (ca. 100 km/t) på kun 2,9 sekunder. Bilernes design henter inspiration fra Ferraris ikoniske køretøjer med barchetta-kroppe fra 1950’erne.
Dette samarbejde mellem Lego og Ferrari er ikke deres første. I løbet af to år lavede legetøjsfirmaet omhyggeligt en naturtro Daytona SP3-model med en replikeret 829 hestekræfter V-12-motor, sommerfugledåger og et aftageligt sort paneltag. Hele sættet består af 3.778 styk og er prissat til $399,99.
Legos Senior Design Director Louise Bontoft gav et indblik i, hvordan hendes team etablerede samarbejdsbeslutninger for projekter som det nye Ferrari-køretøj.
Generelt vil teamet først vurdere partnerens parathed til at samarbejde. De vil derefter udføre forskning for at identificere den model, der mest effektivt vil forbinde med potentielle købere.
“Vi vil virkelig gerne give vores forbrugere den bedst mulige oplevelse, så vi sigter altid efter at basere vores beslutninger på indsigt og data direkte fra forbrugerne,” sagde Bontoft.
Hun forklarede senere, at når holdet havde indsnævret ideerne, ville de også lave tests med kerneforbrugerne for at få direkte feedback.